مدتی بود از بوریس هБори بی خبر بودم !


مدتی بود از بوریس هБори بی خبر بودم !


تورج پارسی

پنجشنبه دهم اپریل دوهزار چهارده


مدتی بود از بوریس هБори بی خبر بودم ، از رفتن به تهرانش خبردارم ساخته بود ، اما بی خبر تر که شدم ای میلی فرستادم با این همین دو واژه کوتاه اندام  :کجایی تاواریش ؟

پاسخم داد که در هند هستم ، چند ماهی در اینجا خواهم ماند روی یک پروژه کار می کنم ! بوریس دکتر در روان شناسی بالینی است/Clinical psychology /مادری ایرانی و پدری روس دارد ، متولد ، بزرگ شده و درس خوانده مسکو است .
 از تباهی محیط زیست تا تباهی انسان نوشت ،  آنچه در اینجا می آورم بخشی از نامه بوریس است که  به فارسی برگردانده ام :
 گنجایش یا ظرفیت / Capacity /روانی آدم ها امروز ه در اثر شتاب زندگی ، استرس ، افسردگی ، اختلال شخصیت ، ناهنجاری ی بی شمار و اقتصاد آشفته و فقر و بالا بودن میزان مصرف انسان ....آسیب دیده است .
 گنجایش روانی فرد ، توانمندی وی در رودرویی با خواسته ها و سختی ها و فراز و نشیب زندگی است ! آشکارست که هرچه بلندا و ژرفای این ظرفیت یا گنجایش بیشتر باشد  سبب نگاه همه سویه فرد می گردد و یک جور کردار مثبت و خردورانه را رقم می زند و از میزان آسیب پذیری می کاهد .


بوریس در سفری که به ایران داشته از بیماری روانی در جامعه ی آشفته و اقتصاد درهم ایران نوشت : آمار بیمار روانی بزرگسالان بیش از بیست و پنج در سد است ، با در نظر گرفتن اینکه بسیاری هم به روان شناس و روان پزشک مراجعه نمی کنند ، در نتیجه یک آمار نهان مانده هم هست که اگر بتوانیم به  آن بیفزاییم در سد بالا خواهد رفت ...یعنی آمار " بیماران گریز از خود "


ایرانی ها با میل تمام به پزشک می روند ، اما برای رفتن به روانشناس و روان پزشک سرباز می زنند ، این یک مشکل فرهنگی است و همین مشکل فرهنگی میدان داده به دعانویس ها ، رمال ها ، فال بین ها و گروهک های تازه نفسی که کوشش دارند " دکانشان " را زیر پوشش عرفان و حتا رنگ علم !!! تزیین بکنند !!!!


روان هم مانند جسم نیازمند به واکاویدن است شوربختانه آنانکه بیشتر مشکل دارند بیشتر از سلامت روان خود دم می زنند و همین هم سبب کاهش گنجایش روانی فرد می گردد و برآیندش بالارفتن سطح جدایی ، /آمار  فروپاشی خانواده  /جنایت ، اعتیاد ، خودکشی ، آشفتگی در مناسبات اجتماعی و..... می گردد   !

باید دلیر شد ، باید از روبرو  شدن با " من بیمار "خود نترسید ، باید در پی درمان رفت  و گرنه  دم به دم  از زندگی عادی جهنم ساخته می شود  و به  گفته روس ها " جهنم بر پشت خود سوار می کنید " و از آرامش زندگی می کاهید و شمارش معکوس سقوط  را به صدا در می آورید .......و توفانی که همه چیز را تباه خواهد کرد !

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد