نگاهی به پرفسور فرهنگ مهر


هم زبانان منند !


تورج پارسی


شانزدهم جولای دوهزار چهارده


نگاهی به پرفسور فرهنگ مهر

http://en.wikipedia.org/wiki/Farhang_Mehr
فرهنگ مهر در سال ۱۹۲۳ در یک خانواده زرتیشتی در کرمان به دنیا آمد . او استاد بازنشسته دانشگاه بوستون با عنوان " استاد شایسته / Professor Emeritus / است .
سمت های اداری او در میهن عصر پهلوی :‌
 ریاست اداره کل قراردادها و روابت کارگری
مدریت کل نفت و روابط خارجی وزارت دارایی
ماون فنی وزارت دارایی
‫" من مطلقا پارتی به معنای معمول آن نداشتم پس ازبرگشت از از انگلستان فواد روحانی با خبر سده بود که من در انگلیس درس خوانده ام . در نخستین مصاحبه استخدامی در شرکت نفت مرا به کار دعوت کرد و پس از مدت کوتاهی به ریاست اداره کل قرادادها و روابط کارگری منصوب شدم . بعد به دعوت عبدالحسین بهنیا که مطلقا او را نمی شناختم به وزارت دارایی رفتم . زیرا که او از عبدالله انتظام رئیس شرکت نفت خواسته بود که یک نفر که به زبان انگلیسی مسلط بوده و حقوق امور نفتی را بداند ، برای احراز مدیریت کل نفت و روابط خارجی وزارت دارایی معرفی بکند و انتظام مرا معرفی کرد. پس از چندی بهنیا به من گفت که در زمان استعفا از وزارت دارایی شاه از او پرسیده است که به نظر شما چه کسی در وزارت دارایی می تواند جانشین شما باشد ؟ و بهنیا می گوید که " دکتر فرهنگ مهر " ، زیرا که می تواند پس از یک سال وزیر قابلی بشود ولی " او زرتشتی است و نمی تواند وزیر بشود " !!!!!!!!‬
‫پس از اسعفای بهنیا علم نخست وزیر وزارت دارایی را خود به عهده گرفت و مرا به عنوان معاون فنی به شاه معرفی کرد / برای نخستین بار معاون فنی بوجود آوردند و همه ی کارهای وزارت خانه را غیر از امور اداری و پارلمانی به من واگذار کردند /‬
‫پس ازآن حسنعلی منصور نخست وزیر شد و به من گفت که تو را به سمت وزیر دارایی معرفی خواهم کرد ، خاطر نشان کردم که قانون اساسی اجازه نمی دهد گفت با شاه مطرح می کنم زیرا با انقلاب شاه و مردم این محدویت ها باید برداشت بشود ولی هیچ گاه عملی نشد !!!‬

‫توجه اهل خرد را در " در مرز پر گهر " به قانون اساسی از مشروطه به بعد جلب‬

توجه اهل خرد را در " در مرز پر گهر " به قانون اساسی از مشروطه به بعد جلب می کنم :

اصل هشتم متمم قانان اساسی ایران :اهالی مملکت ایران در مقابل قانون دولتی متساوی الحقوق خواهد بود !

اصل پنجاه و هشتم: هیچ کس نمی تواند به مقام وزارت برسد مگر آن که مسلمان و ایرانی الاصل و تبعه ایران باشد.

کفالت وزارت دارایی
معاون اقتصادی نخست وزیری . در این باره می نویسد : پس از چند ماه استعفا دادم و به خود گفتم اگر مملکت یک غیر مسلمان را در مقام وزارت نمی پذیرد ، من هم وزارت را به مسلمان ها بخشیدم و سپس با استفاده از بورس آیزنهاور به امریکا رفتم "
پس از بازگشت به امریکا : مدیر عامل و رئیس شرکت بیمه ایران
ریاست دانشگاه پهلوی
سپس به سبب کوچ اجباری به امریکا با سمت استادی در دانشگاه بوستون مشغول به کار و پس از هفده سال با سمت    " استاد شایسته / Professor Emeritus بازنشسته شده است .
خبرنگار ره آورد از وی می پرسد چرا زرتشتیان نمی توانند وزیر بشوند ؟

پرفسور مهر : از من نپرسید از اولیای ایران بپرسید ، که هنگامی که در امریکا یک سیاه پوست رئس جمهور می شود ، در مصر یک مسیحی وزیر خارجه می شود ، در پاکستان یک پارسی / زرتشتی / به سفارت امریکا و سازمان ملل می رسد ، و سرانجام یک پارسی در پاکستان رئیس قوه قضاییه می گردد چرا در ایران زرتشتیان که به قرایتی صاحبان اصلی کشورند و یهودیان که از زمان کوروش در این کشور سکونت دارند نباید بتوانند وزیر ، سفیر ، قاضی و ....بشوند
دکتر فرهنگ  مهر به تازگی کتاب " همزبانان منند " یا کارنامک را منتشر کرده که حکایت و یادمان های اوست .
سرچشمه ها :
آگاهی شخصی و ره آورد شماره ۱۰۷

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد