آن استاد باستان شناسی و دغدغه هایش !


آن استاد باستان شناسی و دغدغه هایش  !


تورج پارسی


آدینه بیست و چهار اپریل


یادم هست آن هنگام در ایران بانکی بود به نام صادرات ! این بانک سر هر کوچه ای سبز می شد و روزنامه توفیق هم کاریکاتوری کشیده بود به طنز درباره ی ان. نیاز یک شعبه ، یک اتاق بود و  دونفر کارمند که یکی می شد رئیس شعبه ،یکی هم می شد کارمند  به اضافه ی   یک تابلو البته !

بی گمان نمی توان از روی الگوی بانک صادرات دانشگاه ساخت ! دانشگاه با داشتن هیت علمی اش و....هویت می یابد و می تواند دانشجویانی را بپروراند که آینده کشور را رقم بزنند !
آیا به نسبت رشد بی رویه ی جمعیت که در واقع انفجار جمعیت بود آن هم بر اساس خدا که دندان داد ،نانش را نیز فراهم می آورد " دانشگاه " ها هم ساخته شد آن هم به الگوی همان بانک کذایی ! برآیندش چه شد و چه خواهد شد ؟
 آیا کارگزاران کشور پاسخ گوی رفع نیازهای سیل پرتوان جمعیت نبودند ، در نتیجه یک جور سرهم بندی کردند ؟ سرهم بندی نان و آب داری برای دانشگاه سازان ؟
 آیا  فارغ التحصلان چنین دانشگاهایی  چیزی یاد گرفته اند که چیزی پس بدهند ؟
البته شاید نتوان چنین  دانشگاه هایی را در یک طبقه جا داد و بررسی کرد ؟ بی گمان در پژوهش با تفاوت هایی  هم برخورد خواهیم کرد !
در ماه نوامبر بود که یک شب تلفنم زنگ زد به فارسی سلام کرد و گفت دانشجوی دکترا هستم پروفسور ..... شماره شمارا داده اگر وقت دارید که دیداری بکنیم ،به او وقتی دادم ، گمانم این بود که باید ایرانی باشد ! در دیدار آشکار شد روس است و روی موضوعی کار می کند و به همین خاطر فارسی خوانده بخشی از کارش را در سوربن انجام داده و باقی مانده را می خواهد در دانشگاه اپسالا سامان ببخشد ! پای کلامش که نشستم دیدم خوب خوانده خوب کار کرده و به معنای کلام و کردار دانشجوست ! تازه برنامه داشت که برای کار میدانی به ایران سفر بکند و برای یک بخش از پژوهشش هم وارد زمینه ی کاری من شده بود !! می دانست که باز نشسته ام اما باید به همه جا سرک بکشد از کتاب و استاد و... ..تا.... از این سو تا آن سو !
شاید پذیرفتنی  است که واژه فارغ التحصیل بی معناست به ویژه امروزه که با شتاب سرسام آور  دانش  رو به رو هستیم !
آیا چگونه می شود در جهان و با جهان دوید  ؟ ؟؟؟؟؟ پرسشی است که به گمانم دغدغه ان استاد باستان شناس را ساخته است !

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد