گفت میدانی که این " لیمو " به هر بازار نیست !!!

گفت  میدانی   که این  "  لیمو  " به  هر بازار نیست !!!
تورج پارسی
چهاردهم جون دوهزار پانزده
امروز که داشتم ناهار می پختم این لیمو زردو  یا به قول جهرمی ها لیمو خارکی  رادو نیمه  کردم ، نیمه ای در خورشت خالی کردم  و نیمه ای در تنگ آب ، به پوست های خالی که نگاه کردم دیدم می شود از آن هم قاب عکس ساخت و زنگ تفرحیم را با ساختن  این گل و پوست لیمو  به پایان  ببرم ! چون بعدش می باید  دفتر همایش جهانی بزرگداشت آغاز دومین هزاره سرایش شاهنامه از انتشارات بخش زبان های ایرانی دانشگاه را که مجموعه ای از سخنرانی ها به زبان انگلیسی و فارسی است بخوانم !  و کتابی هم  از روزبه نزدم مانده ‌:
What is Historical Sociology
Richard Lachmann
این لیمو زردو  یا lisbon lemon در اینجا در فروشگاها مواد غذایی  زیادست / Citron  / اما با پوستی کلفت یا در واقع پوست کلفت و آبی کم برخلاف لیموی سبز که به شیراز نامدارست اما درواقع لیموی جهرم است با پوستی نازک و آبی زیاد ... کمی بیشتر پرسه بزنم جهرم  یا گهرم  افزون بر لیمو و پرتقال و نارنگی  ،خرمای شاهانی اش هم نامدارست و در اینجا یادم افتاد به خیار بالنگ جهرم و انچه از کودکی همرهم مانده :
بالنگ نوبر جهرم در اومد
خبر از یار شیرازیم نیومد !!
همین لیمو خارکی مرا  به یاد فصل آب لیمو گیران انداخت و تشریفات ویژه اش و قرابه ها و.....تا آنجا که یادم هست جهرم ، داراب ، قیرو کارزین ،فراشبند، فسا و لار  ، شیراز و میناب  تنگ تکاب بهبهان و دزفول و.... لیموزار دارند
در پی این مهم از این سو تا آن سو سیک و بو کردم تا درواقع حرف آخر را از  پسین جهرم  شنیدم . پسین جهرم از قول مدیر جهاد کشاورزی   می نویسد : فارس با ۸۵۰۰ هکتار باغ لیمو و برداشت سالانه ۲۵۰هزار تن لیمو ترش ،بزرگترین تولیدکننده لیمو ترش کشور است که ده درسد   از این محصول به لیموعمانی تبدیل می شود.
بیشتر تولید لیمو عمانی استان فارس در کارگاه های شهرستان جهرم صورت می گیرد که سالانه از بیش ازهشتادهزار تن تولید انواع لیموترش نزدیک به هشت هزار تن لیمو خشک عمانی در جهرم تهیه و تولید و به بازار های داخلی و خارجی صادرمی شود
تولید لیمو عمانی هرسال پس از پایان برداشت لیمو ترش باغ های فارس در اسفند آغاز می شود
لیمو ترش پس از جمع آوری در باغ ابتدا در فضای باز خشک می شود و سپس در دستگاه مخصوص بخار داده می شود که خشک کامل گردیده و رنگ آن تغییر کند.
اما به راستی چرا عمانی گفته شده به فرهنگ دهخدا نگاه کردم نوشته است : لیموترش که از عُمان آورند !!
آنچه به نام لیموی عمانی  که همان لیموی خارکی یا لیسبون است ،  شاید سوقات سدو چهل و سه ساله ایست که پرتقالی ها بر عمان تسلط یافتند ؟ و لیموی پرتقالی در این سرزمین زیر نام لیسبونی پرورش یافته باشد ؟
و در پایان غائله : 
کم  کمک  دست   بردم    بر   سینه  ی  آن  سیم تن
گفت  میدانی   که این  "  لیمو  " به  هر بازار نیست !! شاعر ؟

روایت تصویری آبلیمو گیری در فارس
http://shiraze.ir/fa/news/43160/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد