فردا زنگ آغاز سال آموزشی به صدا در می آید !

فردا زنگ آغاز سال آموزشی به صدا در  می آید !
تورج پارسی
نخستین روز از ماه مهر
سه شنبه  بیست و دوم  سپتامبر دوهزار پانزده
چند ملیون دانش آموز روانه آموزشگاه ها می شوند و چندین و چند  نیز   به علت فقر یا دگر دینی ........ به مدرسه نمی روند  ؟
پرسش این است  !
   
ما در کار آموزشی به نسبت سالها تدریس آنقدرصلاحیت داریم که به خود این اجازه را بد هیم تا در زمینه آموزش و پرورش کودکان و جوانان به گفتگو بنشیینم. 
ما نیزچون  دیگران دوران کودکی داشته و فرزندانی پرورش داده ایم و از سویی مهری که همیشه در دلمان نسبت به کودکان شعله ورست انگیزه این  نامه است که به مناسبت مهرگان که آغاز سال آموزشی است با مادران و پدران و آموزگاران در میان بگذاریم .
انسان مفهوم یک خانواده بزرگ را دارد ، این خانواده یک پارچه و به هم پیوسته است . این خانواده  می باید  در ره گسترش خیر همگانی  گام بر می دارد . این نخستین راست سخنی است که باید به کودکان فرا داده شود .
کودک پس از آنکه پیرامون خود را شناخت باید آرام آرام در جریان کارهای پیشینیان قرار گیرد تا بیاموزد که " دیگران کاشتند تا او بخورد " درین زمینه بازگویی تاریخ فرهنگ به زبان ساده یاری رسان خواهد بود  باید برای کودکان از روی درستی و راستی ازرنج ها و شادی ها ، از پیروزی و شکست ها، از درستکاری و زشتکار ی  نیاکان سخن گفت به کودک باید آموخت که به کارهای پیشینیان به دیده پاک بنگرد تا به هم پیوستگی فرهنگی که بخش پسینش به عهده خود اوست از هم نگسلد . البته این به این معنا نیست که گذشته انسانی پالوده از هر لغزشی است ، انسان در برابر اشتباهاتش رنج ها برده تا به آفرینش قابل احترامی رسیده است . کودک باید به این قدر شناسی برسد تا خود را درین خانواده بزرگ انسانی  همراه ببیند .
روح پاک و آرام کودک را با دروغ آلوده نکنیم ، دروغ نخستین فریب و کاری ترین ضربه ای است که کودک را از واقعیات دور خواهد کرد ، پی آمد چنین کاری بی اعتمادی  و گریز از شرکت در ساخت آینده خواهد شد باید به کودک آموخت که ، خانواه ، میهن و سرزمینی که در آن می زید مال او  و برای اوست ، نیاکان به ما واگذاشتند ، ما به آنان وامی گذاریم .
کودک باید آمادگی آنرا دا شته باشد تا ماموریتی بس بزرگ را به گردن بگیرد. . اگر ما پدران و مادران و آموزگاران درین امر کوتاهی کنیم آینده روشنی را نباید منتظر باشیم .
کودک امروزی   اگر که به مدرسه می رود  درزیر چترسیاه استبداد دینی آفرینش و خلاقیت مورد توجه و تشویق نیست بلکه صرفا تعبد و تسلیم سبب کوفتگی روح روان کودک گشته و او را از گام به پیش باز می دارد . برای کودکی که برای  نخستتین بار پا به مدرسه می گذارد ، یعنی   مکانی تازه و مردمانی تازه را می بیند می باید ازشیوه های  درست پداگوژی سود جست تا کودک با خاطری آسوده و بی ترس و دلهره این دنیای جدید تا اندازه ای ناشناخته را بشناسد و تازگی محیط به اوترو تازگی ببخشد . به همین دلیل مثلا در کشور سوید  کودک کودکستانی پیش از انکه  کلاس آمادگی را شروع کند یک روز در ماه مه  از (      Dagis    ) یا کودکستان به اتفاق پدر و مادر به مدرسه دعوت می شود تا میحط مدرسه را از نزدیک ببیند و با آموزگاران و کارکنان آشنا شود تا در آغاز سال تحصیلی که معمولا در نیمه ی دوم اگوست است با آشنایی پیشین بی دلهره ونگرانی دبستان را بیاغازد . اما در ایران درزیر چتر استبداد دینى طرحی را چند سال پیش به نام "روز اول کلاس اولی ها درمسجد" پیاده کردند تا که "در این روز دانش‌آموزان خاطره خوبی در آغاز سال تحصیلی در ذهن خود حک بکنند".
پس برای ایجاد خاطره ی خوب " دانش‌آموزان خود را به این مکان مقدس خواهند برد."
این هم پداگوژی آخوندی در قرن پرشتاب کنونی که در زیر نام مهر و مهربانی روز نخست کودک را به مکان مقدس می برند !!!!  که بر آیند آن مشخص است .
 اسلامی کردن کتاب های درسی  نیز مسموم ساختن روح و روان پویا کودک  است . در یک کتاب درسی آمده است :
انسان واقعی یعنی مسلمان !!!! تو خود حدیث مفصل بخوان از این !!!
از سوى دیگر فقر و شرایط درونی خانواده نیزعاملی است که می تواند روح آرامجوی کودک را به تلاطم وادارد که برآیندش در کرداراو نمایانگر خواهد شد. دغدغه ی کودک از یک سو و دغدغه ی خانواده ی کودک از سویی دیگرکه  معضلی را به نام  دغدغه آغاز سال تحصیلی می آفریند !! به جای شوق رفتن به مدرسه ، دغدغه و تشویش رفتن به مدرسه را رقم می زند !
در این ره پر دغدغه " والدین بین دوراهی گیر کرده اند از طرفی می خواهند فرزندانشان را مشتاق ورود به مدرسه کنند و از طرف دیگر با قیمت  های سرسام آور روبرو هستند، ضمن اینکه بچه ها هم دوست دارند با وسایل تازه سال تحصیلی جدید را شروع کنند  "
در اینجا باید از دغدغه کودکان بهایی هم یادی بکنیم ! کودکانی  که پدر و مادرشان بهایی هستند و به همین دلیل آنهارا از تحصیل محروم می کنند ! یعنی امری بر خلاف اعلامیه  حقوق بشر و حقوق کودک ....
 سال تحصیلى در ماه مهر آغاز می شود ، مهرگان یا جشن دوستی جان که پس  نوروز از جشن های بزرگ ایران باستانی است نیز در ره است اما دریغا دریغ بر چشمان گریان کودکان ایران زمین  !

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد