گاه گاهی بشود شنبه به نوروز !

گاه گاهی بشود شنبه به نوروز !

تورج پارسی 

شنبه دوم اپریل دوهزار شانزده 


" گاه گاهی بشود شنبه به نوروز" زبان زد یا ضرب المثل یا به قول فرنگی ها proverb شده بود ، من از کودکی به  یادم مانده ، چون به ندرت نوروز به شنبه می افتاد !  و برخی دوستان یا فامیل هم که کم پیدا بودند باز همین گاه گاهی بشود شنبه به نوروز در باره شان گفته می شد ! 

حتا یادم هست یکی از هم  مدرسه ای ها که به داشتن نمره ی بالاتر از ده  سابقه دار نبود!!  در دیکته زبان انگلیسی پانزده آورده بود بچه ها دم گرفته بودند :‌ اشتباهی شده است شنبه به نوروز !

حال چرا این حکایت آوردم خواستم  به قول بیهقی بدانم که "  پهنای کار چیست " 

دکتر تورج دریایی در مقاله ی ای به زبان انگلیسی که من ترجمه فارسی اش را در ره آوردشماره ۱۱۴ بهار ۱۳۹۵ خواندم چنین آورده است :


" در دوران ساسانیان عید نوروز هم چنان با همان شکوه و جلال جشن گرفته می شد . شاهان ساسانی سکه های طلا و نقره ی ضرب سال جدید را داخل میوه هایی مانند سیب و لیمو گذاشته و به رسم هدیه می دادند . مردم به استراحت و تفریح می پرداختند و در روز سوم شاه با برپایی دادگاه عدالت به رنج  دیدگان می پرداخت . اگر نوروز به سبت متقارن می شد ۴۰۰۰ هزار سکه نقره به یهودیان پخش می گردید " *

سبت یا شبات / عبری שבת / به معنای شنبه است ، بنا بر تورات  خدا پس از شش روز که جهان را آفرید ، در روز هفتم که شنبه بود استراحت می کند !  به همین سبب امروزه درچنین روزی کلیمیان از کار دست می کشند و در غرب  هم روز استراحت است !!

***

افزون بر مساله ی نجومی افتادن نوروز به شنبه آیا این زبان زد یا ضرب المثل ریشه در تاریخ ساسانی  دارد  ؟  که اگر "  نوروز به سبت متقارن می شد ۴۰۰۰ هزار سکه نقره به یهودیان پخش می گردید  "

پرسشی است از دکتر دریایی ارجمندمان !


* سیروس عشایری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد