کمدی تراژدی ادامه دارد برخی حتا در انتظار امام ترامپ علی السلام هستند که بیاید !!

کمدی تراژدی ادامه دارد برخی حتا در انتظار امام  ترامپ علی السلام هستند که بیاید !!
تورج پارسی

کسی می آید و سفره را می اندازد ،
و نان را قست می کند،
و پپسی را قسمت می کند،
و باغ ملی را قسمت می کند
و شربت سیاه سفره را قست می کند،
و روز اسم نویسی را قسمت می کند
و نمره ی مریضخانه را قسمت می کند
چکمه های لاستیکی را قسمت می کند
و رخت های دختر سیدجواد را قسمت می کند
و هر چه را باد کرده باشد قسمت می کند
و سهم مارا هم می دهد
من خواب دیده ام
این برگرفته ای از شعر زیبای " فروغ  " است، در بر گیرنده ی آرزوهای برباد رفتهء ملتی که در خواب در پی آن بود که به دستش آورد و در بیداری زمینه ساز تولد قهرمان یا ناجی شد.
 در "گاتا" ی زرتشت، «سوشیانت » اسم عام است و به شکل مفرد و جمع بکار برده می شود؛ به معنای هر نجات دهنده یا پیشرفت دهنده ای؛ و بی گمان بر نقش فرد یا جمع در جامعه تکیه دارد. با این حساب، همگان می توانند سوشیانت باشند، اگر که مسئولیت خود را در جامعه جدی گرفته و به کردار بیاورند.
در تورات هم "مسیح" یا "ناجی" اسم عام است نه خاص.
 اما در مذهب ساختهء دست آخوندهای شیعه این مفهوم به شکل یک کمدی تمام عیار در می آید. اینجا دیگر «ناجی» اسم عام نیست بلکه خاص است؛ و چون خاص است ویژگی هایی دارد که هیچکس جز او ندارد. امام دوازدهم شیعیان در ۵ سالگی به امامت رسیده ‌است، با دو غیبت: غیبت صغری (حدود ۷۰ سال) و غیبت کبری (که هنوز ادامه دارد). او منجی عالم است و پس از ظهور جهان را پر از عدل و داد می ‌کند. از همین منظر واژه ی مهدویت و مهدی تبلور "فرهنگ انتظار " است؛ و اعتقاد به ظهور این غایب در دوران پایانی ِ "زمان" باوری است قطعی!
 البته، قرار است که، پیش از ظهور «غایب»، نشانه هایی پدید آمده و بچشم بخورند که یکی از آن ها «زیاد شدن ظلم» است! حال باید پرسید که اگر خرد پویای آدمی کارساز باشد و در جامعه، ساختاری درست، بنا بر اعلامیه ی حقوق بشر، سامان یابد تکلیف ظهور این غایب چه خواهد شد؟ شاید همین کاهش ظلم در جوامع متمدن است که "غایب" را نگران کرده و میزان تعیین شدهء ستم را ناکافی دیده و، به همین سبب، پیش از ظهور، کسی را فرستاده است تا ستم را به حجم مورد نیاز برساند تا آنگاه او تشریف بیاورد. و لابد چنین بوده که سی و یک سال پیش هم «کسی» با توفانی از ظلم و بیداد در دست از آسمان «مهرآباد» فرود آمد؛ همان توفان که از بستان ها بیابان ها آفرید...
کمدی تراژدی ادامه دارد برخی حتا در انتظار امام  ترامپ علی السلام هستند که بیاید !!

Image may contain: one or more people
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد