در زندگی همیشه به دنبال یک پدیده هستم ، که از زمین بکندم !

در زندگی همیشه به دنبال یک پدیده هستم ، که از زمین بکندم !

تورج پارسی

روز سرد و یخین سه شنبه سی و یکم اکتبر دوهزار هفده

" بــــاز ای الهه ی ناز
با دل من بســـاز
کین غم جانگداز
برود ز برم ........ "

در زندگی همیشه به دنبال یک پدیده هستم ، که از زمین بکندم . چون با موسیقی اختم کاری ندارم که آهنگ ساز نامدارست یا گمنام ، در جستجوی همان " آن " ی هستم که حافظ گفته است. 
از سویی دشتی که فرزند دستگاه شورست بی" می " مستم می کند ، بی " می " پرتاب می کند به سوی ناشناخته ها ! به ره کوره هایم می برد و آنجاست که خلوت را به خود می برم و خلوت مرا تا ناکجا آباد ها می کشاند.
نخستین بار که این آهنگ را شنیدم راه افتادم به سوی خلوتم ، تا پیش از آن تنها صدای بنان در سرود ای ایران را می شناختم ، کریم فکور بود که نمی شناختم و اکبر محسنی که باز ناشناسی بیش نبود ، آنگاه ترانه در من راه افتاد و درازترین شب جهان را با آن طی کردم 
" پیش در آمد سنگین آهنگ و سپس استفاده ازریتم دو چهارم به نظر من از اندوه دشتی نکاسته بود بلکه باآن به توافق تازه ای رسیده بود . توافقی که یک باره بنان را که تنها اهل فن اعتبارش را می شناختند به بیشتر مردم نزدیک ساخت " سه گوش هنری بنان ، محسنی و کریم فکور در این آهنگ نام خود را به ثبت رسانید و الهه ناز همچون یک سیمفونی فاخر از کلبه تا کاخ را فتح کرد . 
یادم آمد که در خانه ی مادام در خیابان شاه تهران اناستازیا پرستار آن سوی آب !! این آهنگ را چه زیبا و با چشمانی بارانی می نواخت . !
به تازگی گوش کردم دو نفر را که این آهنگ را بازخوانی کردند، اما صدای شان به دلم ره نیافتند ، باز خوانی آهنگ های بنان کار آسانی نیست می باید صدای " باریتون " بنان را داشت یا به گفته علی دشتی : صدای مخلمین بنان را ...... با مهر همیشگی

آهنگ اکبر محسنی
ترانه کریم فکور
خواننده بنان
رهبر ارکستر خالقی
در دستگا شور و دشتی

بــــاز ای الهه ی ناز
با دل من بســـاز
کین غم جانگداز
برود ز برم
گــــــردل من نیاسود
از گناه تو بود
بیا تا ز سر
گنهت گذرم
بــــاز میکنم دست یاری بسویت دراز
بیا تا غم خود را با راز و نیاز
زخاطر ببرم
گــــر نکند تیرخشمت دلم را هدف
بخدا همچون مرغ پرشور و شعف
بسویت بپرم
آنکه او به غمت دل بندد چون من کیست
ناز تو بیش از این بهر چیست
تو الهه ی نازی، در بزمم بنشین
من تورا وفادارم، بیا که جز این
نباشد هنرم
این همه بی وفایی ندارد ثمر
بخدا اگر از من نگیری خبر
نیابی اثرمhttps://www.youtube.com/watch?v=M8ZON2ikJtE

الهه‌ ناز با صدای غلامحسین بنان شعر: کریم فکور آهنگساز: اکبر محسنی
YOUTUBE.COM
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد