نخست سپاس از حضور روشن تان !


نخست سپاس از حضور روشن تان !
سپاس که چراغ راهم شدید !!


تورج پارسی


نوشتم که اهنگ آن دارم که از محله ی پهناور فیس بوک چیاکشی بکنم :‌ حقیقتش یک جور رسیدم به حرف هدایت ، یک جور در خود خمیدن ، یک جور به قول کسرایی از تشیع جنازه خود برگشتن !

سخت نگران ایرانم ! نگرانی های سیاسی اش به جای خود که آن به آن است ، نگران اسکیزوفرنی فرهنگی آن هستم ! سخت بیماراست با نشانه های بالینی آشکارتر !

توهم ،Delusion
توهم ، توهم ، کلام از خرد گریزان شده و آسان گویی و آسان پذیری آسانتر یعنی یک جور رکود ؟ یک جور تیشه به ریشه خود زدن ، یک جور گریز از اندیشیدن ، اما در عوض گوش ها باز و زبان ها آماده ی نقل قول آن از این سو به آن سو ! به آنچه نقل می کنیم نمی اندیشیم ! بد جوری هم مسری است !!! دچار تراژدی کمدی هیاهو برای هیچیم !

اما عیب می گفتیم هنر می : تکنیک پیشرفته امروز که هرروز سرعت بیشتری می یابد بستری فراهم آورده برای " آموختن " و ما هم امروز در این کاروان بسیار پر جمعیت در حرکتیم ، شاید هم بنا بر آمار، عدد کمی نیستیم حتا بی شماریم ! پس بودن مان یک پوئنگ مثبت است ! پس باید از این فرصت نیک ، درست و به هنگام ، سود بجوییم ! نیک می دانیم که در این ره می شود بیشتر یاد گرفت ، بیشتر آموخت و زمینه ی بسیار پر وسعت " اندیشیدن " را گسترده تر ساخت !

آموخت که اگر حرف دیگری با من هم خوان نیست، دشمن من نیست ! بیاموزیم که در یک جامعه اگر همه مثل هم بیندیشند ، یعنی جامعه به دور خود می چرخد ، یعنی جامعه سرانجام سنگکوپ می کند !
پس تنوع رنگ ها بر مجال فرصت ها می افزاید ! بگردیم همدیگر را پیدا بکنیم ، جهان در نهایت بزرگی ، کوچک است و در نهایت کوچکی بس بزرگ ! بگردیم جای مان را پیدا بکنیم ! امروز ما همسایه ی همه ی مردم جهانیم ! این را بشناسیم و ارج بنهیم ! کوچک کردن دیگری سبب بزرگی ما نمی شود !!
!

***
من پیش از میلاد مسیح گرفتا رنگ آبی بودم !!! در مدرسه هم شهرت داشتم که اگر از تورج بپرسند ماست چه رنگی است می گوید آبی است !!!

یک روز با دوستان بانو فاطی صابری و اقای شهریار بخشی پور در آی کیا IKEA قهوه می 
خوردیم / شهریار هم آبی پرست است !!! طفلک !! هم اکنون برای ترک آبی پرستی تحت معالجه است !!!
پرسیدم اگر ما صاحب آی کیا بشویم فراورده ها چه رنگی خواهند داشت ؟ فاطی گفت من شریک نمی شوم چون همه ی آشیا باید رنگ آبی داشته باشند از جاروب تا مبل تا کارمندان همه آبی می شوند و بعد از یک ماه ورشکسته می شویم و به گدایی می افتیم !!!! من شریک نمی شوم !!! به این علت آبی پرستی صاحب آی کیا نشدیم !!!!

Image may contain: indoor

چشای ابری تو کی می باره ؟


چشای ابری تو کی می باره ؟
یا که من ناله کنم تا بباره ؟
تورج پارسی

Image may contain: cloud, sky, outdoor and nature

آسیب پذیری های اجتماعی

آسیب پذیری های اجتماعی


تورج پارسی


سوم فوریه دوهزار هیژده


دروغ یک میکانیزم دفاعی منفی است که پدیده های خودرا بوجود می آورد ! از جمله ی این پدیده ها نخست ریشه کردن اعتماد  عمومی است !  یعنی قطع شریان های حیاتی جامعه  ! با این حساب  هر گروهی از این شیوه جهت تخریب گروه دیگر استفاده بکند به بیماری دچار است ،  به خود مداری  دچارست ، این خودمداری سبب خفه کردن صدای دیگری است ! فرق نمی کند گروه A یا B  !

 پس راه برون رفت این است که به  هر فنومن اجتماعی  منقدانه برخورد کرد، از خود محوری پرهیز نمود ، خودی و غیر خودی را از قلمرو فرهنگ زدود تا  خرد جمعی میدان  بیابد ، رشد بکند و جامعه  بتواند گام به جلو بنهد ! به یاد بیاوریم که شک پایه ی علم است  و یقین !!! خاستگاه دین ! با مهر همیشگی


***

در شرح این عکس که آن آقا مرتکب شد !

پنج شنبه ها با آقایی ناهار می خورم ، برخی هنگام عکسی می گیرد که خب بد نیست کارش !! آفرینی می گویم که کار به درازا نکشد ! ایرادی هم که ایشان به من دارد و درست هم هست من در عکس یا گفتمان خیلی جدی هستم !! در تلویزیون هم تشریف داشتم پسرم روزبه گفت خیلی جدی می نشینی ترسیدم !!! هم این آقا حق دارد هم روزبه و هم من !!!! 

تاکنون شیرازی خوش کلام ندیده بودم !!!


تاکنون شیرازی خوش کلام ندیده بودم !!!
تورج پارسی
دوم فوریه دوهزار هیژده

آنروز کفش کلاه کردم تا به دیدار دانش سارریی عکاس و داور بین المللی بروم ! نمایشگاهی در گالری اپسالا برپاکرده بود ! آقای بردیا حدادی که نقاش است و باشنده در پایتخت زنگ زد که شرکت می کند ، به اتفاق حضرت ایشان به سوی دانش راه افتادیم....... 
از ویژگی های دانش لبخند همیشگی است که دارد ! باران باشد یا برف، توفان یا نسیم ، اروسی یا عزا فرق نمی کند دانش لبخندش را همراه می آورد !! خوش کلام هم هست !! شیرازی خوش کلام ندیده بود ! البته یکی در مسکو دیدم که روسی را باگویش شیرازی گپ می زد 
Да, я иранский! Из Шираз
ha jounom ! ha
بله من ایرانی هستم از شیراز ! ها جونوم !ا ها !!!
آن آقا هم همه ش لبخند می زد ! مثل اینکه یه چیزیشون میشه خدا وکیل !!! به هرجهت دانش برای باشندگان از کاریهایش گفت البته با لبخند ! یک جور کلاس دار خوبی است ! کلاسش خسته کننده نیست ! یک عکس را نشان داد و گفت بعد از خوردن سوسیس این عکس را گرفتم !! هیچ کس اینطور گپ نمی زند مگر شیرازی باشد ! یعنی سبب نزول این عکس سوسیس بوده است !! من گوشه ای کز کرده بودم و می پاییدمش ! 
یک عکس هم از شهر اپسالا گرفته بود، البته در هلوکوپتر از بالای سر شهر ! بار اول هم که سوار هلکوپتر شده سرش گیج رفته و به قول خودش بالا آورده بود !!! البته گلاب به رو !!!

و اما عکس ها.....
عکس ها هر یک قصه ی خودرا دارند ! دانش در عکس ها حرف می زند ! حرف هایی از جنس سکوت اما به گوش می رسند ! حرف هایی که چشم ها آنرا می بینند ! میان دانش و دوربینش یک جور رفتار مسالمت آمیز ست ! یک هم خویی به همین سبب میان عکس و عکاس نمی توان دیواری یا فاصله ای دید ! 
در کنج خاموش هر عکسی برشی از زیبا شناختی موج می زند چه در عکسی که از درون کلیسا گرفته تا زن برهنه ای که درپشت نازیکی چادر، اندام را به ترانه خوانی واداشته است !
در باره همین عکس زن و چادر نازیک پرسیدم ، پاسخ داد : این یکی از عکسهایی هست از سری عکسهایی که در مورد" حجاب " گرفتم تو سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱. در پاریس سال ۲۰۱۲ نمایشگاهی با این مضمون داشتم و بعد از اون فرصت نمایش این عکسها رو نداشتم. روز تولد من هم هفده دی روز کشف حجابه !!

Image may contain: 1 person, standing and indoor
Image may contain: outdoor
Image may contain: one or more people, crowd, sky and outdoor
Image may contain: sky and outdoor
Image may contain: one or more people, outdoor and water
LikeShow More Reactions

به گمان من مسئولیت فردی پایه ی مسئولیت اجتماعی را رقم می زند


به گمان من مسئولیت فردی پایه ی مسئولیت اجتماعی را رقم می زند و آنرا استوار می سازد ! در برابر آنچه از روی خرد و اختیار آری گفتیم ، درست یا نادرست ، مسئول می شویم ! با مهر همیشگی

در میدان زندگى

فرىدون مشىرى

زندگی " میدانی " است 
وندرین میدان " نیکی و بدی " رودرو 
ما به "هر حال " و "به هرکار" و "به هرجا" باشیم 
یا قوی گردد از ما نیکی
یا بدی گیرد از ما نیرو

Image may contain: text