فغان ز جنگ و مرغوای او *


فغان ز جنگ و مرغوای او *    


تورج پارسی


کبوتر صلح

Dove of Peace


پیکاسو هنرمند جهانی است که در سه دوره هنریش که به آبی ، رز یا سرخ و بنفش نامورست کارهای هنری اش را سامان بخشیده و سبک کوبیسم رابا نام خود جهانی ساخته است .

جنگ داخلی اسپانیا و بالاگیری فاشیسم در میهنش سبب آفرینش تابلویی شد به نام گرونیکا وهم چنین در رابطه با جنگ کره نیز نگاهش را به جنگ در تابلویی آشکار ساخت . در سال ۱۹۴۴میلادی پیکا سو عضو حزب کمونیست فرانسه شد و پس از شکست فاشیسم درسال ۱۹۴۹ میلادی بمنا سبت گشا یش کنگرهً جهانی صلح پلاکاردی را با کبوتری سپید  ارائه کرد و در کنگره بعدی تابلوی کبوتر را با زیتونی در منقار آشکار کرد که در گستره جهانی نشانواره صلح گردید  . البته در فرهنگ باستانی یونان شاخه زیتون هم نشانواره آشتی و صلح بوده است. نا گفته نماناد که نام دختر پیکاسو هم "پالوما " ست که در زبان اسپانیایی به چم کبوترست . Paloma
اینک دوباره اهریمن جنگ سرزمین مارا تهدید می کند ، مردم ما جنگ طلب نیستند و از جنگ افروزی هم متنفرند حال این حکومت بقای خود را در جنگ می بیند و غرب هم منافعش را در برافروزی جنگ . اگر به عراق را نگاهی بیندازیدغرب   به بهانه ی اتم و صدام به سرزمین هجوم برد دارایی شان رابه یغما برد و سرزمین رابا خاک یکسان کرد . هم اکنون غرب و دست راستی های اسراییل همین خواب را برای ایران دیده اند و ایرانیانی چند هم انتر انی هستند که با دایره زنگی غرب جهانخوار می رقصند . اینک ما مسئول هستیم که فریادمان را به گوش جهانیان برسانیم . باشد که کبوتر صلح و آشتی در آسمان میهن مان به پرواز در آید .
فغان ز جغد جنگ و مرغوای او *    
که تا ابد بریده باد نای او
بریده باد نای او و تا ابد     
گسسته و شکسته پر و پای او
*************************
* مرغ آوا یا مرغوا فال‌بد
مروا به چم فال خوب است مثلا حلوای نذری که می آردند در جواب می گفتند مرواش هزار سال باشه !

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد