باد و زار در مردم شناسی رضا ستار دشتی
تورج پارسی
آدینه چهاردهم اگوست دوهزار پانزده
" سرِظهرِعاشورا بود و گرمای«خُرما پَزون»، بیداد می کرد ؛وسطِ قبرستان کهنه ی آبادان."
محشری به پا بود که مپُرس و معرکه ئی برقراربود که میاندارِمیدانش،«فخروگلّاف» بود ــ جلودارِ«سِنج»زن های دسته ی بوشهری ها ــ ، افتاده بود روی زمین و دَهنش کف کرده بود. «مُختار بُرازگونی» اول، دسمالِ دورگردن و خیسِ عرقِی ش را چَلوند و بالِ همان دستمال را زورچپون کرد میان دندان های فخرو که توی هم قفل شده بود ".
" « اصلا و اَبدا،اگه اُوِ خنُک بُخوره به جونِ ش مَرکَبِ جِنِ ش،که خالو فخرو باشه، رَم می کنه و می شه واویلا. ئو وخت خر بیار و جِنّای کافر، بارکن. بَس خودُم خبر دارُم چیه که همسادَه شُم و می دونُم بادش زاره "
به گمانم نخستین بار شرح " زار " را از یکی دانشجویانم شنیدم و پس تر گزارش دکتر ساعدی و...
هفته پیش بود که ارجمندم صاحب قلم ستار دشتی شرحی نوشت که در آن نشانه ا یا symptom بود ، نشانه هایی که برای پژوهشگر کلید باب است !
" گرمای«خُرما پَزون»، بیداد می کرد ؛وسطِ قبرستان کهنه ی آبادان."
جلودارِ«سِنج»زن های دسته ی بوشهری ها ــ ، افتاده بود روی زمین و دَهنش کف کرده بود....
و می دونُم بادش زاره ...."
در زمینه ی مطالعه روی اهل هوا متوجه چنین نکاتی شدم :
animism/ یا جان پنداری ! جان پنداری چیست ؟
بنا به نظریه تایلرر مردم شناس نامدار انگلیسی
Sir Edward Burnett Tylor
۲ اکتبر ۱۸۳۲/ دوم ژانویه هزار نهسد هفده ,
انسان ابتدایی همه ی موجودات جهان مانند گیاهان ، سنگ ها ، کوه ها ، دریاها ، زمین داراری روح می پنداشت و و کوشش انسان بر آن بود که بتواند با این ارواح تماس برقرار بکند ، از این منظر ارواح می توانند هم خدمتگذار اذمی بشوند و هم آسیب رسانش! این نوع پندار به گونه ای برای طبیعت شٰعور و درک ، قائل می شدند و به همین سبب هم برای موجودات پنداری قربانی می کردند!
Shamanism چیست ؟
یک پدیده ی دینی است ، از منظری که اینان می نگرند : جهان پراز ارواحی است که به چشم دیده نمی شوند " اما بر روی ما تاثیر مستقیم دارند " به همین سبب باور دارند که باتماس با ارواح که سبب بیماری ها می گردند ، می توان درد مبتلایان را تشخیص و درمان کرد و ای چنین " جادو - پزشکی" پا به عرصه زندگی انسان می گذارد .. خاستگاه شمنیسیم سیبری وآسیای مرکزی است ...-
نگاه علمی :
امروز دانش پرگستره ی بشر تکیه بر فعالیت های مغز دارد اما در دیروز هر پدیده ای برآیند قدرت های نادیدنی و مافوق طبیعی تعبیر می شد . بیماری ها نتیجه ی تسلط " ارواح بد یا خبیث " بر آدمی بودند ،و هر چه بیشتر نیز بر این تکیه می شد که جدا شدن روح از جسم سبب بیماری است پس باید روح را به جسم برگردانید !! در این مرحله ی سخت ، بیمار یا جن زد یا مضرتی در واقع آنچنان در چنبر باور به تسخیرشدکی است که حرکاتش خارج از اراده است .
این را در " باد و زار " آشکار می بینیم !
راه شفا نیز محدود می شود به :
نیایش . التماس و گریه و زاری ، نذر و تسلیم به ارواح خبیث !!
باد
" باد " مطرح در میان اهل هوا نیز بر آیند همان آنی میسیم یا جان پنداری ابتدایی است .
که بیشتر از هفتاد و دو نوع هستند و بیشتر از هفتاد و دو نوع تغییر حال در ”زاران“ هم میتوان مشاهده کرد / ساعدی
بادها نیز تقسیم بندی دارند به این عبارت که هم باد کافر هست و هم با د مسلمان که یاد آورب همان نگرش استوره ی بابلی است !!
در استوره بابلی هم اجنه ها یا " اتوکوها " موجوداتی غیر دیدنی بودند و به دو گروه خوب یا " شدو " و بد یا " آدیمو " تقسیم می شدند !
" زارها همه کافرند. زبان زار نشان میدهد که از کدام سرزمین ٓامده است / ساعدی
و درمان آن نیز از دید باورمندان از راه جادو- پزشکی شمینیسمی است !
درهمین زمان هم " باد باوران زار پناه " جهت درمان به پزشک مراجعه نمی کنند بلکه دست های مامازار ها و بابازار ها همره با صدا بلند طبل و آوازهای گروهی و اوراد را شفا بخش می انگارند !
صدای ستبر طبل ها یا در واقع موسیقی تند با ریشه افریکایی سبب خالی شدن هیجانات بیمار می شود ، نقش موسیقی تند در این مرحله قابل بررسی است ! تعبیر " بیرون راندن باد " همان کاستن تشنجات است ! در این میان یک مساله فرهنگی هم در اینجا جا باز می کند و آن باور بیمار به بابازار و مامازارست !!
نکته جالب توجه اینکه هرکدام از این بابازارها و ماما زار ها یا جادو - درمانگران می توانند باچند باد گوناگون تماس برقرار بکند و ٓانها را تسخیر و رام بکند !
. سر انجام : روانکاو به عنوان درمان گر به درمانجو یاری می رساند تا به سازش و شناخت با خود برسد تا بتواند به زندگی نرمال خود برگردد ، درحالیکه بابا زاران و ماما زاران یعنی جادو- پزشکان هم چنان در پی آشکار کردن آنند که ببینند کدام روح سبب رنج و آسیب شده است !
خاستگاه زار :
زار یک واژه فارسی نیست چرا که خاستگاه این بیماری اتیوپی و سودان است ، آنان این بیماری را سار یا زار می نامیدند و از آن سو که این بیماری به جنوب ایران رسید با واژه زار فارسی هم خوان شد .
چیزی که در نوشته ی دوست صاحب قلمم ستار دشتی توجه ام کرد که این بیماری در فصل گرما رخ می دهد ، همانطور که خاستگاهش مناطق همچون اتیوپی و سودان بوده است .
در حین مطالعه روی زار ، این پرسش برایم مطرح شد که آیا این بیماری هیستریک با این شکل و شمایل نزد مردمی که دستشان به دهانش می رسد هم روی می دهد ؟
پاسخ را در متون یافتم که " زار مانند دیگر بادها بیشتر در میان فقرا، زنان و بردگان سابق رایج است " در گروه نوجوانان هم گزارشی ندیدم !
نگاه کردم :
https://en.wikipedia.org/wiki/Shamanism
https://sv.wikipedia.org/wiki/Schamanism
پژوهشهای انسانشناسی ایران
مطالعه ریشه های فرهنگی و روانشناختی ٓایین زار ∗سعید زاویه
∗∗مهدی اصلمرز
What is ZAR (ZAR)?
noun. a culturally-rooted syndrome, typical in Middle Eastern and North African societies, which is credited to spirit possession. Happening most often in females, zar frequently consists of somatic, dissociative, and affective indicators, like yelling, giggling, apathy, and refusal engage in or carry out everyday tasks.
Psychology Dictionary: What is ZAAR (ZAAR)? definition of ZAR (ZAAR) (Psychology Dictionary)
Psychopathology. 1997;30(4):223-33.
Possession by the 'Zar' among Ethiopian immigrants to Israel: psychopathology or culture-bound syndrome?
Grisaru N1, Budowski D, Witztum E.
Author information
Abstract
The article describes a cultural pattern related to altered states of consciousness, observed amongst new immigrants from Ethiopia to Israel. The belief in possession by Zar spirits is one of the most common possession phenomena in Africa and in other continents. Possession by Zar is expressed by a wide range of behaviors, such as involuntary movements, mutism and incomprehensible language. Such behavior can be misinterpreted as representing symptoms of neuralgic or psychiatric disorders. We demonstrate the Zar phenomenon by a description of a detailed case. The article discusses the cultural and anthropological aspects of the Zar and its clinical implications and suggests that the Zar phenomenon should be understood as a culture-bound syndrome.
PMID:
9239794
[PubMed - indexed for MEDLINE]
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9239794
iterature review
:-
The Zar ceremonies were well-
established in the Sudan by
the 1820's. They were outlawed by Shari'a law in 19
83, but
instead of decreasing the ceremonies act
ually appear to have
increased. These ceremonies provide a unique form o
f relief to
women in strict patriarchal societies. Islam itself
has always
believed in the existence of spirits, which it call
s jinn. In addition,
the zar has been officially banned in
the Sudan since 1992, but
the drums still beat on -
possibly, Kenyon says, because of the
support of the wives of influential men. (
Me'ira 1996:9)
The nonreligious healers are mainly influenced by A
frican
culture and such healing has been widespread in Af
rica for
centuries. On the basis of the treatment methods th
ey use, is
zar, it came to Sudan from Ethiopia and is based on
the
assumption that supernatural agents or spirits poss
ess a person
and may cause him or her some physical and psycholo
gical
disorder
s. The zar concept of possession is based on the id
ea
that the spirit makes certain demands that should b
e fulfilled by
the patient or his relatives; otherwise this spirit
may cause
trouble for all of them. Zar is the dominance of th
e evil soul over
the hu
man being with the intention of hurting the person.
Sudanese who believe in zar go to sheikhs to solve
the
problems caused by such a possession. Zar is common
not only
in Sudan, but also in other countries such as Ethio
pia, Somalia
and Djibouti and some pa
rts of West Africa. In Sudan, zar is
common among Muslims as well as Christians. Althoug
h it is
widespread in some parts of northern and eastern Su
dan, it is
rare in southern and western parts, probably becaus
e in these
areas there are alternative ritual c
eremonies involving similar
beliefs. The sheikhs of zar are usually women. They
are
responsible for diagnosing and identifying the spir
its and their
demands and preparing and directing what are called
zar
parties. These parties use very loud music, vigorou
s dance and
songs with special rhythms. They serve both diagnos
tic and
therapeutic objective