از ماتریالیسم دیلکتیک تا باستانی پاریزی

از ماتریالیسم دیلکتیک تا باستانی پاریزی
دروغ و حقیقت !


تورج پارسی


آن سال در همین سوئد در شهر گوتمبرگ یا به تلفظ سوئدی آن یوتوبوری انجمن زرتشتیان همایش جهانی " پژوهش در فرهنگ باستانی و شناخت اوستا  " برگزار کرد . پژوهشگران از چهار سوی گیتی به سوئد آمده بودند از جمله استاد باستانی پاریزی  از ایران  .

به هنگام چای خوری چند نفری به دور میزی گرد امده بودیم استاد باستانی پاریزی هم حضور داشتند  ، من اشم وهو که نیایش روزانه زرتشتیان است خواندم  ، البته در این نوشته می خواهم نتیجه گیری هایی بکنم :
اشم وهو وهیشتم استی اوشتا استی
Ashem vohu vahishtem asti ushtaa asti
راستی بهترین نیکی است و مایه بهروزی است
اوشتا اهمایی هیت اشایی وهیشایی اشم
ushtaa amaai hyat ashaai ashem
بهروزی از ان کسی است که درست کردار و خواستار بهترین نیکی است
Righteousness1 is  the best good  , and it is happiness.
Happiness is to him,  who is righteous
  for the sake of the best righteousness.
واژه اشا یا اشه ۱۸۰ بار در گاتا برده شده که اوستا شناسان  ۷۵ معنای نزدیک به هم برای ان بکار برده اند همچون نظم جهان هستی ، راستی ،  حقیقت ، راستی در گردش زمان ، اصل پیشرفت جهان ، راستی و درستی و نظم و .......به نقل از کیخسرو کشاورز در کتاب مزدا خدا نیست .
ناراستی یا دروج یا دروغ دربرابر راستی قرار می گیرد ، به همین دلیل در گاتا پیروان آموزش های دروج را تباه کنندگان جهان می داند ( یسنا هات ۳۱ بند یک )
در یک جمع بندی : دروغ رو در روی حقیقت است !
حال که به اینجای مطلب رسیدیم نقلی بکنم از باستانی پاریزی درباره ی دروغ و حقیقت به گمانم در کتاب از پاریز تا پاریس آمده باشد :
"دروغ و حقیقت به چشمه ای رسیدند ، دروغ به حقیقت گفت : لباس خود را در آریم و در این چشمه آب تنی بکنیم . حقیقت ساده دل چنین کرد ، در آن لحظه که در آب بود ، دروغ رخت حقیقت را از کنار چشمه  پوشید و به راه افتاد . حقیقت پس از آب تنی ناچار شد برهنه به راه بیفتد ، از آن روز ما حقیقت را برهنه می بینیم اما بسی اوقات دروغ را هم ملاقات می کنیم که متاسفانه لباس حقیقت را پوشیده است و کوشش می کند که حقانیت خود را با نیرنگ و حیله به ما ثابت بکند "
اما از دیدگاه ماتریالیسم دیلکتیک حقیقت چیست؟ شناخت درست ما حقیقت است ، پس  بر اساس دست آوردهای دانش و کارآمدهای  انسانی حقیقت یک امرعینی است در نتیجه  آنچه که با واقعیت عینی همخوانی نداشته باشد دروغ نامیده می شود .                 
به راستی هم چنان درراستای تاریخ صدای داریوش شاه شاهان در سنگ نوشته ی بیستون طنین انداز است :
ای اهورا مزدا مارا از سه آفت دور نگهدار:
دروغ ، دشمن  و خشکسالی .
۱۳ مارس ۲۰۱۱ اپسالا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد