به کجا ی این شب تیره بیاویزم قبای ژنده ی خود ر

به کجا ی این شب تیره بیاویزم قبای ژنده ی خود را

به کجا ی این شب تیره بیاویزم قبای ژنده ی خود را

نیما

 

باید و بایسته است که هم از زندگان دفاع کرد و هم از میراث فرهنگی نیاکانی یعنی اعتبار تاریخی مان .

 تورج پارسی

              

چند سال پیش در سایت کمیته بین المللی نجات پاسارگاد نوشتم و اینک دوباره آنرا باز نشر می دهم ، برای آگاهی بیشتر از غارت و تخریب میراث فرهنگی به سایت زیر نگاهی بیندازید :

http://www.savepasargad.com/

 

یادم مى آید در آن سال که موشک هاى صدام مسلمان سرزمین گبرها را هر روزه می زد و قادسیه را گرد گیری می کردند ، یک روز جهنمی که بیش از سدها بار چغاز زنبیل ، هف تپه ، پل دختر ، اندیمشک و دزفول را موشک های یا حسین برادر صدام می کوبیدند روبروی محل کارم باستان شناسان سویدى در زمین یک خانه ی مخروبه مشغول جستجو بودند تا شاید کهنه آجری بیابند و برگی حتا سد ساله به تاریخ خود و جهان بیفزایند.. آنچنان نابود بودم که کیفم را برداشتم و از دانشکده زدم بیرون آمدم سروقت باستانشناسان و در یک موقعیت  به قول زنده یاد خانم دلکش آشفته حالی به آنها گفتم شما به دنبال یک اجر کهنه در تکاپو هستید اما صدام دارد تمدن چند هزارساله را در شوش ، هفت تپه و چغاز زنبیل با کینه شتری داغان می کند ، یکی از آنها جلو آمد و دستم را گرفت و دو تا سه بار گفت متاسفم ، من در شوش با گروه باستانشناسان بوده ام ،   من به سهم خود اعتراض خواهم کرد ! و موضوع را برای دانشجویانش بازگو کرد  اینک برادر صدام نیست که می کوباند همانطور که در مقاله ی آقا یا خانم شیفته آمده است  :دستان کوچک و ناتوان ما، نه به کار میراث سازی می آیند و نه به درد میراث داری می خورند. اندیشه های حقیر ما برای ساختن تازه ها، جز به تخریب گذشته ها نمی اندیشد و آنچه می سازد نیز به نابودی محکوم است .       این واژه ى  دو حرفی ما واقعا کیست ؟ این ما کیست که با تخریب گذشته راه را بر آینده می بندد ؟آیا دکتر برنارد لاوان استاد دانشگاه هارواد برنده ی جایزه ى صلح نوبل فریاد شما و من را شنید که گفت :هیچ کس حق ندارد خاطره ی گذشته انسانیت را از روی زمین بزداید و آینده را به خطر بیندازد

باید یادآور شد که اگر انسان ارزشمندست ، میراث فرهنگی انسان نیز ارزشمندست . سکوت بر بی دادی که بر میراث فرهنگی می گذرد نه تنها ما بلکه آیندگان را شرمنده خواهد کرد . باید و بایسته است که هم از زندگان دفاع کرد و هم از میراث فرهنگی نیاکانی یعنی اعتبار تاریخی مان .

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد