پانزده اسفند روز درخت کاری

پانزده اسفند روز درخت کاری
تورج پارسی
فلات ایران در درازای تاریخ با شرایط ویژه خود همیشه با مشکلی به نام کم آبی روبرو بوده ، به طوریکه کم بارانی را از گاه ورود آریایی ها به فلات قابل تصور ساخته و زمینه شناخت مارا نسبت به آنچه در یشت ها به نام نبرد فرشته باران و دیو خشکسالی آمده است آسان می سازد .
کاسه ی رودخانه های ایرانزمین به علت گرما و کمی باران ، نه تنها همچون نیل لبریز نبود ، بلکه خود نیز تشنه بود ند. به همین دلیل از دوره ی هخامنشیان در جلگه ها و مناطق کویری جز با استفاده از آبهای زیرزمینی کشت میسر نگردید . بنا به گفته پژوهشگران ، ایرانیان از دیرگاه تاریخ به ابتکار خود از طریق کندن کاریز - قنات - آبهای زیر زمینی رابه سطح زمین آورده ، کشتزاران و باغ و بستان را آبیاری کرده و پردیس ها ساختند۱ . این واژه در زبان های دنیا همچون آب جاری شد :
From the time of the Achaemenid empire the idea of an earthly paradise spread to the literature and languages of other cultures. The Avestan word pairidaêza-, Aryan also known as Old Persian *paridaida-, Median *paridaiza- (walled-around, i.e., a walled garden), was transliterated into Greek paradeisoi, then rendered into the Latin paradisus, and from there entered into European languages, i.e., French paradis, and English paradise. The word entered Semitic languages as well: Akkadian pardesu, Hebrew pardes, and Arabic ferdaws.
پس کاشتند و بهشت را بر روی زمین آفریدند !
اگرنیاکان ما آب ، آتش ، خاک و آتش را گرامی داشتند برآیند نگهبانی و نگهداری ازمحیط زیست است . این گرامی داشت نزد زرتشتیان هم چنان ارجمندست ، چناچه پس از زاده شدن هر فرزندی ، خانواده در خانه یا نزدیک محل زندگی خود خود نهال درخت همیشه سبز ی مانند سرو یا کاج می کارد و ازآن پرستاری می کند، بدین گونه کودکان می آموزند آنچه که امروز کاشته می‌شود برای او و آیندگان است . برگزاری جشن گهنبارها نیز یکی دیگر از ویژگی های نگهداشت محیط زیست است .
ارجمندان اگر درختی نکاشتید نهالی یا گلی در گلدان بکارید تا به سبزینگی پیرامون تان افزوده گردد. بکارید تا نیکی و دیر زیوی درو کنید . با مهر همیشگی
۱. از مقاله جشن تیرگان از همین قلم
.
Photo: ‎پانزده اسفند روز درخت کاری
تورج پارسی
 فلات ایران در درازای تاریخ با شرایط ویژه خود همیشه با مشکلی به نام  کم آبی  روبرو بوده ، به طوریکه کم بارانی  را از گاه ورود آریایی ها به فلات قابل تصور ساخته و زمینه شناخت مارا نسبت به آنچه در  یشت ها  به نام نبرد فرشته باران و دیو خشکسالی آمده است آسان می سازد . 
کاسه ی رودخانه های ایرانزمین به علت گرما و کمی باران ، نه تنها همچون  نیل  لبریز نبود ، بلکه خود نیز تشنه بود ند. به همین دلیل از دوره ی هخامنشیان در جلگه ها و مناطق کویری جز با استفاده از آبهای زیرزمینی کشت میسر نگردید . بنا به گفته پژوهشگران ، ایرانیان از دیرگاه تاریخ به ابتکار خود از طریق کندن کاریز - قنات - آبهای زیر زمینی رابه سطح زمین آورده ، کشتزاران و باغ و بستان را آبیاری کرده و پردیس ها  ساختند۱ . این واژه در زبان های دنیا همچون آب جاری شد :
From the time of the Achaemenid empire the idea of an earthly paradise spread to the literature and languages of other cultures. The Avestan word pairidaêza-, Aryan also known as Old Persian *paridaida-, Median *paridaiza- (walled-around, i.e., a walled garden), was transliterated into Greek paradeisoi, then rendered into the Latin paradisus, and from there entered into European languages, i.e., French paradis, and English paradise. The word entered Semitic languages as well: Akkadian pardesu, Hebrew pardes, and Arabic ferdaws. 
پس کاشتند و بهشت را بر روی زمین آفریدند ! 
اگرنیاکان ما  آب ، آتش ، خاک و آتش را گرامی داشتند برآیند نگهبانی و نگهداری ازمحیط زیست است .  این گرامی داشت نزد زرتشتیان  هم چنان ارجمندست ، چناچه پس از زاده شدن هر فرزندی ، خانواده در خانه یا  نزدیک  محل زندگی خود خود نهال درخت همیشه سبز ی مانند سرو یا کاج  می کارد و ازآن پرستاری می کند،  بدین گونه کودکان می آموزند  آنچه که امروز کاشته می‌شود برای او و آیندگان است . برگزاری جشن گهنبارها نیز یکی دیگر از ویژگی های  نگهداشت محیط زیست است .
ارجمندان اگر درختی نکاشتید  نهالی یا گلی در گلدان بکارید تا به سبزینگی پیرامون تان افزوده گردد. بکارید تا نیکی و دیر زیوی درو کنید . با مهر همیشگی
۱. از مقاله جشن تیرگان از همین قلم
.‎

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد