نظر شما درباره ی این موضوع مهم اجتماعی چیست ؟


نظر شما درباره ی این موضوع مهم اجتماعی چیست ؟
تورج پارسی
بخشی از نامه ای است که من در زمستان سال ۲۰۰۸ بی کی از دوستانم نوشتم و گفتمانی شد در این مقوله از جنبه های بیشتر روان شناسی . اینک با حذف برخی پاراگراف ها آنرا اینجا مطرح می کنم ، آهنگ آن نیست که به این مهم آری گفته بشود یا نه بلکه خواستارست که که به آن پرداخته بشود از منظر که شما خواهید نگریست !
با مهر همیشگی
اگرمتخصص  روان شناسی بالینی ، جامعه شناسی فرهنگی و روان‌شناسی اجتماعی باشی  و سال ها در این دیار تا آن دیار کار کرده باشی آنگاه که به بررسی مردم  و پستر به تاریخ ایران می رسی ، در خود می مانی حیران و سرگردان ! من نمی دانم در کدامین آزمایشگاه می توان  ذهنیت ایرانی ، ذهنیت توفانی ، ذهنیت بی قرار وی را شناخت  حتا  شادی وی و  غمش را نمی توانی محک بزنی چرا که هر دو پرسش برانگیزست ! یک جور تصنع که آن هم ویژه خود اوست ! گویی همیشه در برابر دوربین ستاده است باید آنی را نشان بدهد که نیست !‌ اگر یک روز کوتاه بیاید رخ بشورد و در جلو آینه بایستد و آینه را نشکند بی گمان به  اصل خود خواهد رسید البته زمان می برد و تاریخ هم شتاب خودرا دارد !
آنچه  سد راه شناخت می شود کبره ی همه ی سویه دروغ است ! دروغ سرشتی نیست، بلکه به مرور که تکرار گردد سرشت را فرا می گیرد ونمی گذارد که  واقعیت آن چنان که هست نمایان گردد بلکه آن را می خواهد که خود می سازد . در ساده ترین روابط  انسانی این مشکل هست ، مشکلی که روزی اگرکاه بود اما امروزه بلندترین کوه است !
نام تقلبی دروغ " تقیه " می شود و تقیه جواز عبور از همه ی خط های سرخ است !‌ و نمی دانم سعدی  از کدامین منظر نگریست که به دم دراز دروغ واژه " مصلحت آمیز "  را بست و آب پاکی روی دست " راستی " ریخت !
اگر وارد دالان تاریخ بشوید سند زیادست....
زمستان ۲۰۰۸ ....
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد