آغاز نهمین سال تاسیس کمیته بین الملی نجات پاسارگاد



سالگرد تاسیس سایت «نجات پاسارگاد»

جنبشی فرهنگی که همچنان به پیش می رود

بیست و نهم اگوست امسال آغاز نهمین سال تاسیس سایت کمیته بین المللی نجات پاسارگاد است؛ کمیته ای که اولین ندای اعتراض به ویرانگری های میراث فرهنگی و تاریخی ایران در سراسر جهان بود. این حرکت اعتراضی، که ابتدا همراهی صدها تن از روشنفکران، نویسندگان، متخصصین، دانشگاهیان و افراد تحصیل کرده و فرهنگ دوست ایرانی و غیر ایرانی را با خود داشت،  به سرعت و با پشتیبانی هزاران تن از مردمان ایران و جهان، و یاری بی دریغ صدها رسانه، اعم از نوشتاری و شنیداری و وب سایت و وبلاگ،  تبدیل به جنبشی فرهنگی و کارآ در دوران معاصر ایران شد.

کارآیی این جنبش از آنجا بود که ما، باورمندان به فرهنگ انسان ساخت و خردمدار ایران، اگر چه  در لحظه ای حساس از تاریخ سرزمین مان، و در یک واکنش طبیعی و ساده نسبت به آبگیری سد سیوند، که احتمال ویران کردن آرامگاه کورش بزرگ و بخشی از تاریخ و فرهنگ سرزمین مان را داشت، دست به اقدامی زدیم که از وظایف هر انسان متمدنی به شمار می رود اما، خیلی زود، دریافتیم که نه تنها میراث فرهنگی، تاریخی، طبیعی و فیزیکی ما در خطری روزمره قرار دارد بلکه، به دلیل تسلط تبعیض های مذهبی، قومی، جنسیتی بر سیاست های بیشتر ارکان حکومتی،  کل فرهنگ ایرانی ما، و به خصوص فرهنگ معنوی ما، که مجموعه ای از داشته های علمی، آموزشی و تربیتی درخشان بشری است، در خطر نابودی قرار گرفته است. و این دریافت ما را در راهی که پیش گرفته بودیم علاقمندتر و مصمم کرد.

اکنون، با این که بیشترین نهادهای مدنی میراث فرهنگی و طبیعی داخل ایران را نابود کرده اند، هزاران هزار تن از فرهنگ دوستان، به ویژه جوان ها، اگر چه آرام تر از گذشته اما همچنان با انرژی و حساب شده، این جنبش را به پیش می برند. کوشندگان فرهنگی و رسانه های باورمند به حقوق بشر در خارج نیز سعی دارند تا بازتاب صدای مردمان ایران در این حوزه از تلاش های حقوق بشری نیز باشند.
در عین حال دو ان.جی.او ی بین المللی و رسمی از جمله تلاش های مستقل در خارج کشور هستند که سعی دارند به تداوم و پیروزی این جنبش فرهنگی کمک کنند، یکی« بنیاد میراث پاسارگاد» (2006) که با هدف حفظ میراث فرهنگی و طبیعی ایرانزمین تلاش می کند، و دیگری «صدای میراث فرهنگی جهانی»، (2012) که صدای میراث فرهنگی ایران و آن دسته از سرزمین هایی است که گرفتار فقر، جنگ، و یا چون ما، گرفتار حکومت های سهل انگار و بی توجه به این میراث هستند.
تردیدی نیست که این همه نه تنها نشاندهنده ی پیروزی یکایک افرادی است که در سراسر جهان در این جنبش شرکت داشته و دارند، بلکه ناتوانی کسانی را به نمایش می گذارد که قصد داشته اند با ویرانی و تبعیض، میراث ها و تجربه های بشری مردمان ایران را به بحران و یا فراموشی بکشانند.
و ما، بار دیگر، در سالگشت نهمین سالگرد این حرکت انسانی و خردمندانه، برای به پیش رفتن، همچنان چون همیشه، دست یاری به سوی شما فرهنگ دوستان، در هر کجای جهان که هستید، دراز می کنیمگ

با ما برای حفظ میراث فرهنگی و طبیعی بشری، همراه و هم صدا شوید.


با مهر و احترام

شکوه میرزادگی

از سوی بنیاد میراث پاسارگاد

اگوست 2013

 سایت « بنیاد میراث پاسارگاد»

http://www.savepasargad.com/

سایت «صدای میراث فرهنگی جهانی»

http://worldculturalheritagevoices.org/

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد