در مطب چشم پزشک

در مطب چشم پزشک
تورج پارسی
پنجم سپتامبر دوهزار سیزده
اتاق انتظار چند نفری نشسته اند ، سلام Hej می کنم و می نشینم ، خیلی یواش یک نفر پاسخ می دهد ! چندان رسم نیست در این دیار! می نشینم دکتر یک نفر را که نوبتش رسیده صدا می زند و لبخندی هم به من !  مطب پزشکان تنها جایی است که فرصت می کنم مجلات زنانه ، خوراکی ، مد و..... را ورق بزنم ، خسته می شوم کنار تابلویی می ایستم که مملو از "چشم " است ! نخستین چشم آرایش شده در تابلو از مصر است
 Egyptian 1325 BC
بسیار از  کلوپاترای مصر نوشته اند تاریخ پر است از " مد و زیبایی " زنان ! از گذشته های دورتر تا کنون !
در ایران باستانی از ماد تا ساسانی هم زنان شیوه خودرا داشتند ،چنانچه  دربار تخت جمشید  سرچشمه ی مد زنان اشرافی بوده است !از رخت چین دار ، آستین ها با برشی گشاد و آویخته ،گردن بندهای چند ردیفه مروارید ، گوشواره ها و.....تا چشم های آرایش شده ! البته مردان نیز چشم ها را سرمه می کشیدند ! سرمدان ها نیز از نقره و به شکل زن ساخته شده بودند.. زنان و مردان با گل نیلوفر دردست این هم یکی از ویژگی های ان دوره ...و بوی خوش هم همیشگی بود  چه برای زنان و چه  برای مردان. آرایش چشم بنا بر کشف های باستان شناسی / هفت تپه / به هزاره ها می رسد .
  اردویسور اناهیتا ایزدبانوی آبها را به یاد می آورم در آبان یشت اوستا  ، این یشت بلند در ستایش این ایزد است آوازه ی زیبایی این ایزد بانوست یا در واقع شرحی است از مد سالاری این بانو  :
آنگاه اردویسور اناهیتا به پیکر دوشیزه ای زیبا ، برومند ، کمر بر میان بسته ، راست بالا ، آزاده ، نژاده ، بزرگوار ، موزه هایی زرین در پا به زیورهای آراسته روان شد / آبان یشت کرده ی هَیژدهم  ، هات ۷۸
آنگاه اردویسور اناهیتا به پیکر دوشیزه ای زیبا ، برومند ، کمر بر میان بسته ، راست بالا ، آزاده ، نژاده ، بزرگوار که جامه زرین گران بهای پرچینی در بردارد پدیدار شد . کرده ی سی ام هات ۱۲۵
در کرده ی سی ام هات ۱۲۷ : برسم در دست گرفته ، گوشواره های زرین چهار گوشه ای از گوش آویخته و گردن بندی بر گردن خویش بسته و او کمر بر میان بسته تا پستان هایش زیباتر بنماید و دل نشین تر بشود !
در کرده ۱۲۸ از تاج آراسته اناهیتا سخن آورده می شود که تاج زرین هشت گوشه ای که بسان چرخ ساخته شده با نوارهای زیور یافته !
در کرده ۱۲۹ هم از جامه ای که از پوست ببر پوشیده گفته آمده !!!
به دیروز که می رسیم : هفت قلم آرایش یا هفت وند یا هفت کرده  یا " هفه " عبارت است از سرمه، نگار یا حنا،  سرخاب یا سرخی / برای لب و گونه / ، سفیدآب، وسمه /برای پر پشت کردن ابروها،/  زرک / گرد زرین یا طلایی است که به مو و صورت می مالند/ خال . جهان آینه ای است که زنان خودرا در آن می بینند !
امروزش را بانوان به نوشته بیفزایند چون هر گاه از کنار مغازه های لوازم آرایش رد می شوم پر است از دختران و زنان از هر گروه سنی !

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد