شب سردیست و من افسرده



شب سردیست و من افسرده

تورج پارسی

چهار شنبه پانزدهم ژانویه دوهزار سیزده

امروز در سایت بانو " الناز کیان " به آهنگی برخوردم با صدای علی رضا قربانی ! مقدمه ی آهنگ با ناله ضربه های سنتور و حزن بم کمانچه مرا به سوی " قاصدک " کشانید پس تر خواندم که این آهنگ یادمانی است برای پرویز زنده یاد ! آهنگ درست سامان یافته  ، در خود رشد کرده و هویت خودرا دارد !
از " تکرار " به دورست ، چرا که تکرار مرگ هنرست . موسیقی سنتی ایران گه گاه سخت تکرارست ، تکرار در هر مقوله ای نا خوش آیندست !
***

پیشتر نوشتم :
شب در ادبیات ما یک نهایت است ، یک مطلق که سنگینی آن بسیار عینی است .ادبیات ایمایی ما در راستای زمان همیشه به گونه ای با شب و زمستان رودررو گشته و چشم به راه "باد صبا " و " هاتف غیب " و " قاصدک " و داروک مانده و پرسان از هر رهگذری   : بود آیا که در میکده ها بگشایند ؟

نکته ی بسیار ظریفی در اینجا نهانست که در ادبیات ما با وجود  لمس شب یلدایى  و انزوای صبح امید  ، اما نخوت "باد دی و بهمن و شوکت خار " را پایانی قائل گشته و آنرا همیشگی  ندانسته و نمی داند  وهمین   "خردک شرر "  که دل را گرم و سامان می بخشد ، بی کرانه گی شب  ، شب روی شسته به قیر را که در ظلماتش نه بهرام پیداست نه کیوان و نه تیر ، کرانه مند ساخته و این گونه در راستای تاریخ اندیشه در جهت پیروزی " نور بر ظلمت قیر گون "گام برداشته است .

در این ترانه و آهنگ باز " شب " نشانه شده و گوشبانگ خردک شرری است ! اگر چه قاصدک اوج نومیدی زمانه است /تاریخ سرایش ۱۳۳۷/ همان زمانه ای که " هوا بس ناجوانمردانه سردست " و
 سرها در گریبان است /
کسی سر بر نیارد کرد پاسخ گفتن و دیدار یاران را.....

اما در ترسیم این  " شب " که سردست و باز سرها در گریبان "   و " راه هم دورست " و پا هم خسته است ، بانگی می شنویم ، بانگی که " صبر و سحر" را نوید می دهد  :
وای این شب چقدر تاریک هست
اندکی صبر سحر نزدیک هست !

بشنویم با صدای علی رضا قربانی

شب سردیست و من افسرده
راه دوریست و پایی خسته
تیرگی هست و چراغی مرده
می کنم تنها از جاده عبور
دور ماندند ز من آدم ها
سایه ای از سر دیوار گذشت
غمی افزود مرا بر غم ها
فکر تاریکی و این ویرانی
بی خبر آمد تا با دل من
قصه ها ساز کند پنهانی
نیست رنگی که بگوید با من
اندکی صبر سحر نزدیک هست
هر دمی بانگ بر آرم از دل
وای این شب چقدر تاریک هست
آه این شب چقدر تاریک هست
وای این شب چقدر تاریک هست
اندکی صبر سحر نزدیک هست

http://www.aparat.com/v/La9lR
شوربختانه نام ترانه سرا و آهنگساز نوشته نشده است !!!!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد