هر که عیب دگران پیش تو آورد و شمرد !


هر که عیب دگران پیش تو آورد و شمرد !

تورج پارسی

یک شنبه هفتم سپتامبر دوهزار و چهارده

سرماخوردگی پاییزی هم جزیی از زندگی روزمره است ! درختان  هنوز واری یته پاییزی را شروع نکرده اند اما  یک جورایی صدای پای پاییز  به گوش می رسد !

دیشب داشتم سعدی را برگ می زدم ، هوشدارباش های همیشگی آن هم به زبان عالمانه !  انگشت روی " عیب گیری  و پراکنده کردن سخن از این سو به آن سو "  که پیداست  در این باب نیز هنر نزد ایرانیان است نه تورانیان  دیو سار !!!! سخن سعدی برآیند یک آناتومی اجتماعی است ! یک برش طولی و عرضی از " هنری " که نزد ایرانیان است و تورانیان از آن محرومند !

البته این " هنر " از منظر بالینی یک بیماری است ! ناشی از "خود خرد بینی " اما در جهت بزرگ نمایی  است به قول شیرازی ها آن هم طبق ، طبق !!!!

این بیماران  یا به گفته ی خداوند شاهنامه " شسته مغز از خرد " ان  اموراتشان  را به این گونه می گذارنند یعنی با دروغ ، افترا ، دزدی البته قانونی  آن ،  به ویژه در سرزمین هایی که به مهمانی آمده اند !!!! می گذرانند ، همیشه در حال کندن چالی برای دیگرانند ! البته کسانی هم که " هنر " این بیماران را  به شکل اپیدومی منتشر می کنند خود بیمارند !  پس  هنر نزد ایرانیان است نه تورانیان  دیوسار !

میان فریاد داریوش هخامنشی که خشک سالی و دشمن را در حد دروغ ارزیابی کرد تا عیب  یا هنری !!! که سعدی از آن می نالد پیوند و پیوستی هست !

مودت اهل صفا،
چه در روی و چه در قفا،
نه چنان کز پست عیب گیرند
و
پیشت بیش میرند.
در برابر چو گوسپند سلیم
در قفا همچو گرگ مردم خوار

سر انجام هوشدار سعدی البته با گویش خالص شیرازی به بانگ بلند !

هر که عیب دگران پیش تو آورد و شمرد
بی‌گمان عیب تو پیش دگران خواهد برد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد