زادروز " گرد آفرید " را با شادمانی و سپاس همره می سازم !


زادروز " گرد آفرید  " را با شادمانی و سپاس همره می سازم !
تورج پارسی

سه شنبه بیست و هفتم ژانویه دوهزار پانزده /. اپسالا

امروز زاد روز " گرد آفرید " است ، بانویی که شاهنامه را از قهوه خانه ها  بر گرفت و از این سو تا آن سوی جهان برد  ! نقالی کاری است  که زنان در آن نقشی نداشتند و به عبارتی کاری مردانه بود !! شیوه ی کار نیز مردانه شده بود و گویی که تنها مرد است که می تواند " مرد میدان " این مهم باشد ! و یک جور هم جا افتاده شده بود پیوند شاهنامه با " مرد " !
و اما " بانویی " خوش چشم و زیبا از خطه ی جنوب ایران " قانون شکنی کرد " چراغ های این همه سرخ را از سر راه ، آن هم با خون دل ، کنار زد ! کنایت هاا شنید ، بد چشمی ها دید ! و..... اما از پای ننشست و در کنار استادان این ره نشست ! شایدم برای آنان هم ، این کار غیر عادی بود که زنی !! زیبا و ظریف " نقال " بشود ، رستم بشود ، ادای گرد آفرید را در بیاورد ! شایدم در نگاه نخست به بازی اش نگرفتند ! و هزاران شاید های دیگر !
و اما آن زن زیبا خودرا نه به آنها تحمیل کرد و نه به شاهنامه بلکه " در شاهنامه زندگی کرد " و بدینگونه در نهایت آرامش و پای بندی و ...." اسباب بزرگی " فراهم آورد و سر انجام استادان خلعتش دادند و خلعت نهایی را که تعین کننده بود از " مردم  " گرفت ، رخت گرد آفرید بر تن کرد و گرد آفرید شد ! و مردمان را در کوی و برزن سخن پیر توس گردانید .
 نخستین بار  با گرد آفرید در همایش شاهنامه شناسی دانشگاه اپسالا سوئد دیدار کردم ، هم چنین دیداری شد با دوست سالیان دور دکتر منصور رستگار فسایی استاد پیشین دانشگاه پهلوی شیراز ، و آشنایی با دکتر ناصر کرمی که از سخنرانی اش بیش و بَیشتر خشنود گشتم و آموختم نگاه تازه ای داشت ، هم چنین دکتر وداد  .....
زادروز گرد آفرید را با شادمانی و سپاس همره می سازم  و با همه ی دل  ،به زیوی و دیر زیوی اش را آرزو می کنم .
با مهر همیشگی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد