نخستین بار که نام "سگ نازی آباد " را شنیدم

نخستین بار که نام "سگ نازی آباد " را شنیدم

تورج پارسی

سه شنبه سی ام دسامبر دوهزار چهارده

آن روز سیروس در آشپز خانه دسته گلی به آب داد که حضرت بادومی سخت به او پرید و... ، فروهر خودرا جمع و جور کرد و زیر چشمی رویداد را پی گرفت ! سیروس هم کوتاه نیامد : کجو به کجان نقل کجان ؟ ای هم که دهنش کولون نداره ، یهو تش و برق می گیردش ! مگه دسی کردم ! شده سگ نازی آباد پاچه همه را می گیره ! 
 و.... چرا " بادومی " از دید این مشنگ ، مانند سگ نازی آباد شده ؟ کجای بادومی این فرشته خو، به سگ نازی آباد می مونه ؟ من از خود می پرسیدم !
 محله ی " نازی آباد " را می شناختم اما نمی دانستم که چرا سگش نامدار شده است ؟ آنروز که سیروس شایدم دسی گلدان را شکست و آن قضایا را پیش آورد ، این سگ هم وارد صحنه شد از هر که پرسیدم راجع به این سگ مشهور کسی پاسخ درستی نداد ، مثلا گفتند نازی آباد هم مثل حسن آباد و...
 تا در شماره نوزده اندیشه ی پویا که از کتابخانه شهر قرض می کنم در مقاله ی "محبوبیت رایش سوم در ایران "که پژوهشی به بهانه هفتاد و پنج سالگی جنگ دوم جهانی است به پاسخ آن سال های دورتر رسیدم . پژوهشگر گرامی حمید شوکت در پانویس مقاله می نویسد :
 " ناحیه ای در جنوب غربی تهران که قرار بود در آن مجتمع وسیعی به خرج آلمان ساخته بشود که مرکز نظامی " نازی ها " در ایران باشد این نام برگرفته از حزب نازی است .
M. Rezun . iranian crisis of of iran
 در فرهنگ عامه نیز برخی آنچه را که به سگ نازی آباد شهرت یافته است ، حاصل این نکته دانسته اند که " در پی اشغال ایران به دست نیروی متفقین و خارج شدن آلمان ها از ایران سگ هایی که از این مجتمع نظامی در دست ساختمان حفاظت می کردند بدون صاحب مانده و ولگرد شده بودند . چندی بعد هنگامی که تعدادی از المانی ها یی که در ایران باقی مانده بودند به این محل بازگشتند اما سگها صاحبان خودرا نشناخته و به انها حمله می کنند ، یعنی که میان غریبه و آشنا فرقی نگذآشتند !! دهخدا در امثل حکم می نویسد : سگ نازی اباد است نه غریبه می شناسد نه آشنا ....پس تا اندازه ای پاسخ را یافتم !
 دیگر نه دسترسی به بادومی آن نرس زیبا رخ را دارم و نه به سیروس مشنگ ، آن وکیل زبر دست . یاد همه شان به نیکی بادا !و آن اپارتمان اجاره ای خیابان بختیاری که روبروی خانه ی استاد بهزاد بود ! و آن آشپزخانه که محل این رویداست ....... آن دورترین ..سال ها...و صدای سیروس مشنگ که هم چنان در گوشم است :‌
 کجو به کجان نقل کجان ؟ ای هم که دهنش کولون نداره ، یهووی تش و برق می گیردش ! مگه دسی کردم ! شده سگ نازی آباد پاچه همه را می گیره !!!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
Deutscher Schäferhundd ژرمن شپرد آلمانی ، سگ مشهور نژاد آلمانی

No automatic alt text available.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد