استاد دوستخواه


استاد دوستخواه

با شادمانی و سپاس زادروز استاد بزرگ پورداود را خدمتتان شادباش می گویم . 
با مهر همیشگی
 تورج پارسی

Jalil Doostkhah
10:35 AM (27 minutes agoo)

to me 
درود و سپاس استاد پارسی گرامی،
من نیز این جشن فرخنده ی زادروز استاد بزرگمان را به شما شادباش می گویم.
با یاد سالهای دانشجویی در دانشگاه تهران که در چنین هنگامی از سال، استاد،
با شور و گرمی از جشن سپندارمذگان و آیینهای ویژه ی آن، سخن می گفت و به
دلهای ما دانشجویان، گرمی و شادمانی می بخشید.
بدرود.
 ج. دوستخواه

Image may contain: 1 person, standing, child, flower, outdoor and close-up

بعد از هر جنگی


بعد از هر جنگی
تورج پارسی
 چهارم مارس دوهزار هفده / هوا و زمین اپسالا هر دو سفید پوشند !!

نخستین بار " ولادمیر " دوست سرگردان لهستانیم شیمبورسکای پزنانی شاعر را به من شناسانید ! شاعر در سال ۱۹۹۶ برنده جایزه نوبل شد ......
 قهوه می خوردیم ! به او گفتم که در زبان فارسی نام سرزمینت له ستان نام دارد ! پرسید یعنی چی ؟ گفتم ستان به معنای جایگاه و سرزمین است ! لهستان یعنی سرزمین له دگر روز زنگ زد و گفت ملکه بوده است !! اما در سرگرادانی های مادرزادیش !!! رفرنسی نداد ! به گردن خودش !!!
تلفنی گفتمش در جنگ جهانی دوم خانمان بر باد ده جهانی  هم کلی ازیهودیان لهستان به پرشیا پناه آوردند، و بیشرشان ماندگار شدند و در ضمن یک گونه صندلی هم داریم به نام لهستانی !!
خندید و گفت : یک بطر شراب بیشترطلب تو تورج !!!
اما ولادمیر کلیمی بی دین روزگار با مه رویی به آفریکای جنوبی پرت شد و طلب  ما ماند که ماند ! به گردن مه رو !!!

بعد از هر جنگی
ویسواوا شیمبورسکا
Wisława Szymborska
بعد از هر جنگی
کسی باید ریخت و پاش ها را جمع کند.
نظم و نظام
خود به خود بر قرار نمی شود.
کسی باید آوارها را از جاده ها کنار بکشد
تا ماشین های پر از جسد
 عبور کنند.

Image may contain: 1 person, close-up

بر خی هنگام می مانم در خود و شگفت زده می شوم !

بر خی هنگام می مانم در خود و شگفت زده می شوم !

تورج پارسی

سه شنبه هفدهم دسامبر دوهزار سیزده

بر خی هنگام می مانم در خود و شگفت زده می شوم از عنوان کردن " اگرچه غلط است چون پیشنیان چنین نوشته و چنین نگاشته اند ! ما هم باید همان کنیم !
همین یعنی یک جا ماندن و تابو سازی است  ! همین فکر نابکار ،کلیت جامعه را خمیر می کند تا چیز مورد دل خواه خود را بسازد و تقدسش ببخشد ! اما جامعه ی پویا چون بینا و آگاه است همه چیز را نقد می کند به همه چیز دست می سابد ! دانش یعنی نقد یعنی چگونه و چرایی اما در دین چنین مجالی داده نمی شود ! جامعه ی ایرانی کم مجال یافته است !!!!
داشتم ایران شناسی سال هشتم شماره سه پائیز ۱۳۷۵۵ را نگاه می کردم نقلی آمده است از کتاب مشاهدات و خاطرات پروفسور ابولمجد حجتی :
هم چنین گاهی از رسم الخط معمول طفره رفته مثلا مصطفی، خنثی یا حتی  و صد و سیصد را مصطفا ، خنثا ، حتا و سد و سی سد می نویسند این قبیل انحرافات حتی اگر صحَیح هم باشند مارا از خطی که بدان سعدی ، حافظ و فردوسی می نوشتند دور می گرداند ! 
 به واژه های عربی کاری ندارم اما حضرت چرا باید واژه سد یا ست که هم به معنای عدد سد تا یکی و هم به معنای بند است و واژه درست پارسی است یا تپانچه یا تهران و.... باید رخت عربی تن شان کرد چون کاتبان سده ها پیش آنچنان نوشته اند ؟
 چنین است که باز می دارند جامعه را ! پرسشی است !

Image may contain: one or more people, people sitting, glasses and indoor

نامه ای سی ساله از اهالی خرد..


نامه ای سی ساله از اهالی خرد..

تورج پارسی

دوم مارس دوهزار هفده

دکتر نجفی دوست فریخته مان به هند رفت و از آنجا دو عدد " سدره " ره آورد سفرش بود برای من . در نامه ای که به تاریخ بیست و پنج مارس هزار نهسد هشتاد و هفت به من فرستاد چنین نوشت : برای شما دو جامه سفید آوردم که هم نشانه ی سرزمین اندیشه ی بزرگ است و هم جامه ی پارسیان .
 چون راه دور بود و مسافری تنها بودم این سبک وزنی و خُرد ی هدیه را بر من ببخشید ! امیدوارم آنرا بپذیرید . اما اگر این حکمت بزرگ اندیشه ی هند را مد نظر قرار بدهیم و از خلال آن به "جزء" ها و " خُرد " ها بنگریم باز " کمال " را در آنها خواهیم یافت . شما هم نخست این متن را بخوانید و با تصویر آن " کل " در " جزء " خواهید یافت '
What has come out of the whole is also whole , when 
the whole is taken out of the whole , the whole still remain whole .
چون از کل جزیی را بیرون بری آن جزء نیز کل است 
پس جزء ارسالی چون از کل آمده است آن نیز کل است ، گرچه جزء بنظر می رسد ..........و......
*Whole and partt = کل و جزء در فلسفه

No automatic alt text available.
LikeShow More Reactions
Comment

با یاد همیشگی نصرت رحمانی دوستی که دوست بود ..........


با یاد همیشگی نصرت رحمانی دوستی که دوست بود ..........

Image may contain: text
Image may contain: 1 person