کوروش مردی است که با اندیشه اش معاصر ما جلوه می کند !

درپای جاهلان نپراکنده ام گهر
وز دست سفلگان نپذیرفته ام عطا / 
عبدالواسع جبلی از قرن ششم است همزمانی دارد با نظامی گنجوی ، انوری . عطار و ...

تورج پارسی

سی ام اکتبر دوهزار هفده

سکوت نخستین :
دروغ بدجوری آدم را می کشاند به کوچه در نرو می مانی ! می مانی ، می پرسی چرا قلمرو بی تاج و تخت دروغ این اندازه بزرگ است ، این اندازه بی در و دروازه است ، چرا این اندازه آدم را بی آب می خیسونه ؟ حال خود فردوسی بشو و فریاد بزن :

به گرد دروغ ایچ گونه مگرد 
چو گردی ، بود بخت را روی زرد

فایده ای ندارد ، حتا ، حتا التماسش بکن و به سبک ابن یمین بگو : این جهان مزرعه آخرتست ! دروغ مگو ! فایده ندارد ! 
عجیب ترین میکانیزم دفاعی که سپس تبدیل می شود به عادت که حتا در خواب هم دروغ بگویند. 
بخشی از یک نامه به دوستی ....

سکوت دویم
ترس سبب مشکلات زیادی می شود ، ترسو ترین آدم ها دیکتاتورها هستند که حتا از سایه خود می ترسند ، از سویی هم به پارانویا دوچارند ، به همین سبب پیرامونشان پرست از دشمنان واقعی و خیالی ! همین ترس ، همین سود جویی از آنان جنایت کارانی می سازد که آسیاب روزگارشان را فقط خون می چرخاند !
در سرزمین ما کوروش هخامنشی در پاسارگاد آرامگاهی دارد که برگی از تاریخ سرزمین ما و جهان دیروزی است ! حتا در روزگاران زیر پوشش " قبر مادر سلیمان "
کز کرده بود تا از آسیب نا بخردان در امان بماند !

کوروش مردی است که با اندیشه اش معاصر ما جلوه می کند !
در منشورش به این می نازد که : " من همه ی سرزمین هارا در صلح نگاهداشتم "
گزفون از قولش می نویسد : برای پادشاهی انسان های قابل را بجویید ! یعنی آدم قابل یا به قول حافظ " اسباب بزرگی " را دارا باشد او را به پادشاهی برگزینید مهم نیست که پارسی باشد !
این منش نیک و اندیشه درست و برابر خواهی است به همین دلیل هم چنان در تاریخ روان است !
یادم می آید در رابطه با انتخابات بود استاد پرویز شهریاری نوشت و گفت : ما را زیر نام اقلیت محدود مکنید بگذارید به آنکه " قابل " تر است رای بدهیم ! مثلا در شهر ما کاندید ای است که برنامه اش پویاتر از نماینده ای است که هم کیش من است ، من می خواهم به " قابل " تر رای بدهم ! برد اندیشه را بنگرید تا افکار خودی و غیر خودی سازی ها !!!

مردمی در یک روز به دور کوروش در پاسارگاد گرد می آیند ، این نگاهی تازه است به تاریخ و حق مردم است که تاریخ بخوانند ، فراز و نشیب روزگاران را بدانند ! حق مردم است که بدانند درست یا نادرستی کردارنیاکان شان !
اما اینان خواندن و دانستن تاریخ را منع می کنند حتا گوبلز وار تاریخ ایران را هزار چهارسد ساله می خوانند ! از سویی هم کسانی هستند که با تند روی و شعار های دست ساخت زمینه ی بدی را رقم می زنند که آب به آسیاب جلادان می ریزد !
حتا می تواند مامورانحکومتی باشند که آب را گل آلود بکنند تا بگیر و ببند را دامن بزنند یا سادگانی احساساتی که کلامشان با خرد فاصله داشته باشد !
می تواند ...... باید بررسی کرد برآیند خرد و ....
با مهر همیشگی

Image may contain: sky and outdoor
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد