هشتم مارس روز همه ی زنان گیتی بر بشریت خجسته باد !


هشتم مارس روز همه ی زنان گیتی بر بشریت خجسته باد !
زن و مرد موزیک ِ متن هستی اند و چون هستی جاودانه است زن و مرد نیز ماندگارند تا تداوم فرهنگ بشری را ضمانت کنند. اگر زن را اعتباری است، در اعتبار او آزادی نهفته است. اگر آزادی شکل نگرفت، باید در اعتبار مورد ِ نظر کاستی روی داده باشد.
با این حساب سرنوشت زن و مرد بایددر راستای زندگی همانند باشد . نفی زن نفی انسان است و نفی انسان زمینه را برای دیکتاتوری آماده می کند که مرد را نیز به زیر شلاق اسارت خواهد کشاند !
زنان و مردان گیتی !
دوش به دوش هم برای ساختن جهانی برابر گام برداریم ! اعتبار انسان در برابر ی حقوق انسانی است . با مهر همیشگی
Photo: ‎هشتم مارس روز همه ی زنان گیتی بر بشریت خجسته باد !
 زن و مرد موزیک ِ متن هستی اند و چون هستی جاودانه است زن و مرد نیز ماندگارند تا تداوم فرهنگ بشری را ضمانت کنند. اگر زن را اعتباری است، در اعتبار او آزادی نهفته است. اگر آزادی شکل نگرفت، باید در اعتبار مورد ِ نظر کاستی روی داده باشد.
با این حساب سرنوشت زن و مرد بایددر راستای زندگی همانند باشد . نفی زن نفی انسان است و نفی انسان زمینه را برای دیکتاتوری آماده می کند که مرد را نیز به زیر شلاق اسارت خواهد کشاند !
 زنان و مردان گیتی ! 
دوش به دوش هم برای ساختن جهانی برابر  گام برداریم ! اعتبار انسان در برابر ی حقوق انسانی است . با مهر همیشگی‎

" گچ سفید فشنگم، تخته سیاه تفنگم "

" گچ سفید فشنگم، تخته سیاه تفنگم "
یادی از مردی که مسئولیت شخصی را به اوج رسانید.
محمد بهمن بیگی کسی که بادل جان در ایلش / قشقایی فیروز آباد /در چادر سیاه مدرسه باز کرد و بچه های ایل را درس داد ، کاری که از دست بچه های شهرهرگز بر نمی آمد !
بهمن‌بیگی پس تر طرح "چادرسیاه مدرسه " را برای هزاران کودک لر، آدری، ، کُرد ، ترکمن ، بلوچ، و عرب برد ، او برندهٔ جایزهٔ سوادآموزی سازمان یونسکو شد و طرحش در دیگر کشورها هم بکار گرفته شد . شاگردان بی شماری از شاگردان همین " چادر سیاه مدرسه " ها چه پسر و دختر به دانشگاه رفتند ، پزشک شدند ، مهند ش شدند ، دبیر شدند ، قاضی شدند و .... در جشن تولدش با اشک شوق دست استاد را بوسیدند حتا پزشکانی که از امریکا برای شرکت در جشن تولد آمده بودند . آن هنگام که در گذشت خواندند " گچ سفید فشنگم، تخته سیاه تفنگم " به راستی که چنین بود. با مهر همیشگیhttp://raghsechavil.blogfa.com/post-63.aspx
2

هشتم مارس روز همه ی زنان گیتی بر بشریت خجسته باد !


هشتم مارس روز همه ی زنان گیتی بر بشریت خجسته باد !
زن و مرد موزیک ِ متن هستی اند و چون هستی جاودانه است زن و مرد نیز ماندگارند تا تداوم فرهنگ بشری را ضمانت کنند. اگر زن را اعتباری است، در اعتبار او آزادی نهفته است. اگر آزادی شکل نگرفت، باید در اعتبار مورد ِ نظر کاستی روی داده باشد.
با این حساب سرنوشت زن و مرد بایددر راستای زندگی همانند باشد . نفی زن نفی انسان است و نفی انسان زمینه را برای دیکتاتوری آماده می کند که مرد را نیز به زیر شلاق اسارت خواهد کشاند !
زنان و مردان گیتی !
دوش به دوش هم برای ساختن جهانی برابر گام برداریم ! اعتبار انسان در برابر ی حقوق انسانی است . با مهر همیشگی
Photo: ‎هشتم مارس روز همه ی زنان گیتی بر بشریت خجسته باد !
 زن و مرد موزیک ِ متن هستی اند و چون هستی جاودانه است زن و مرد نیز ماندگارند تا تداوم فرهنگ بشری را ضمانت کنند. اگر زن را اعتباری است، در اعتبار او آزادی نهفته است. اگر آزادی شکل نگرفت، باید در اعتبار مورد ِ نظر کاستی روی داده باشد.
با این حساب سرنوشت زن و مرد بایددر راستای زندگی همانند باشد . نفی زن نفی انسان است و نفی انسان زمینه را برای دیکتاتوری آماده می کند که مرد را نیز به زیر شلاق اسارت خواهد کشاند !
 زنان و مردان گیتی ! 
دوش به دوش هم برای ساختن جهانی برابر  گام برداریم ! اعتبار انسان در برابر ی حقوق انسانی است . با مهر همیشگی‎

پانزده اسفند روز درخت کاری

پانزده اسفند روز درخت کاری
تورج پارسی
فلات ایران در درازای تاریخ با شرایط ویژه خود همیشه با مشکلی به نام کم آبی روبرو بوده ، به طوریکه کم بارانی را از گاه ورود آریایی ها به فلات قابل تصور ساخته و زمینه شناخت مارا نسبت به آنچه در یشت ها به نام نبرد فرشته باران و دیو خشکسالی آمده است آسان می سازد .
کاسه ی رودخانه های ایرانزمین به علت گرما و کمی باران ، نه تنها همچون نیل لبریز نبود ، بلکه خود نیز تشنه بود ند. به همین دلیل از دوره ی هخامنشیان در جلگه ها و مناطق کویری جز با استفاده از آبهای زیرزمینی کشت میسر نگردید . بنا به گفته پژوهشگران ، ایرانیان از دیرگاه تاریخ به ابتکار خود از طریق کندن کاریز - قنات - آبهای زیر زمینی رابه سطح زمین آورده ، کشتزاران و باغ و بستان را آبیاری کرده و پردیس ها ساختند۱ . این واژه در زبان های دنیا همچون آب جاری شد :
From the time of the Achaemenid empire the idea of an earthly paradise spread to the literature and languages of other cultures. The Avestan word pairidaêza-, Aryan also known as Old Persian *paridaida-, Median *paridaiza- (walled-around, i.e., a walled garden), was transliterated into Greek paradeisoi, then rendered into the Latin paradisus, and from there entered into European languages, i.e., French paradis, and English paradise. The word entered Semitic languages as well: Akkadian pardesu, Hebrew pardes, and Arabic ferdaws.
پس کاشتند و بهشت را بر روی زمین آفریدند !
اگرنیاکان ما آب ، آتش ، خاک و آتش را گرامی داشتند برآیند نگهبانی و نگهداری ازمحیط زیست است . این گرامی داشت نزد زرتشتیان هم چنان ارجمندست ، چناچه پس از زاده شدن هر فرزندی ، خانواده در خانه یا نزدیک محل زندگی خود خود نهال درخت همیشه سبز ی مانند سرو یا کاج می کارد و ازآن پرستاری می کند، بدین گونه کودکان می آموزند آنچه که امروز کاشته می‌شود برای او و آیندگان است . برگزاری جشن گهنبارها نیز یکی دیگر از ویژگی های نگهداشت محیط زیست است .
ارجمندان اگر درختی نکاشتید نهالی یا گلی در گلدان بکارید تا به سبزینگی پیرامون تان افزوده گردد. بکارید تا نیکی و دیر زیوی درو کنید . با مهر همیشگی
۱. از مقاله جشن تیرگان از همین قلم
.
Photo: ‎پانزده اسفند روز درخت کاری
تورج پارسی
 فلات ایران در درازای تاریخ با شرایط ویژه خود همیشه با مشکلی به نام  کم آبی  روبرو بوده ، به طوریکه کم بارانی  را از گاه ورود آریایی ها به فلات قابل تصور ساخته و زمینه شناخت مارا نسبت به آنچه در  یشت ها  به نام نبرد فرشته باران و دیو خشکسالی آمده است آسان می سازد . 
کاسه ی رودخانه های ایرانزمین به علت گرما و کمی باران ، نه تنها همچون  نیل  لبریز نبود ، بلکه خود نیز تشنه بود ند. به همین دلیل از دوره ی هخامنشیان در جلگه ها و مناطق کویری جز با استفاده از آبهای زیرزمینی کشت میسر نگردید . بنا به گفته پژوهشگران ، ایرانیان از دیرگاه تاریخ به ابتکار خود از طریق کندن کاریز - قنات - آبهای زیر زمینی رابه سطح زمین آورده ، کشتزاران و باغ و بستان را آبیاری کرده و پردیس ها  ساختند۱ . این واژه در زبان های دنیا همچون آب جاری شد :
From the time of the Achaemenid empire the idea of an earthly paradise spread to the literature and languages of other cultures. The Avestan word pairidaêza-, Aryan also known as Old Persian *paridaida-, Median *paridaiza- (walled-around, i.e., a walled garden), was transliterated into Greek paradeisoi, then rendered into the Latin paradisus, and from there entered into European languages, i.e., French paradis, and English paradise. The word entered Semitic languages as well: Akkadian pardesu, Hebrew pardes, and Arabic ferdaws. 
پس کاشتند و بهشت را بر روی زمین آفریدند ! 
اگرنیاکان ما  آب ، آتش ، خاک و آتش را گرامی داشتند برآیند نگهبانی و نگهداری ازمحیط زیست است .  این گرامی داشت نزد زرتشتیان  هم چنان ارجمندست ، چناچه پس از زاده شدن هر فرزندی ، خانواده در خانه یا  نزدیک  محل زندگی خود خود نهال درخت همیشه سبز ی مانند سرو یا کاج  می کارد و ازآن پرستاری می کند،  بدین گونه کودکان می آموزند  آنچه که امروز کاشته می‌شود برای او و آیندگان است . برگزاری جشن گهنبارها نیز یکی دیگر از ویژگی های  نگهداشت محیط زیست است .
ارجمندان اگر درختی نکاشتید  نهالی یا گلی در گلدان بکارید تا به سبزینگی پیرامون تان افزوده گردد. بکارید تا نیکی و دیر زیوی درو کنید . با مهر همیشگی
۱. از مقاله جشن تیرگان از همین قلم
.‎